Jump to content

Importfrågor


Jippe

Recommended Posts

Hej

Det närmar sig hemflytt till Sverige efter 3 år i USA och jag funderar på att ta med min 2011, GT 5.0, Convertible som flyttgods.
(Jag köpte den 2014 för 24k USD till 6.90, idag är dollarn närmare 9, har använt den flitigt och har den varje dag till jobbet).

Som flyttgods, behöver jag modifera bilen något med lampor eller liknande för att kunna besiktiga bilen?

Om jag en dag skulle välja att sälja bilen i Sverige, vad krävs för att få den "Svensk" om jag får någon slags undantag som flyttgods?

En sista fråga, vilket är svår att svara på men känner lite på er som kan Sverige och vet. 
Bilen är i OK skick, har gått 5000 miles, jag gissar jag kan få mellan 150k och 160k SEK här i USA, för container och försäkring behöver jag betala mellan 15k och 20k till Sverige plus eventuella modifieringar som är måste, registrering, besikning osv. Då landar jag totalt på kanske 180k i kost, är det värt att ta med den ur en "värderingsperspektiv" då? Vad står en sådan i Sverige på ett ungefär, 250?

Primärt kommer jag behålla den, men jag vill veta om det är så jag skulle vilja sälja vid ett senare tillfälle.

Tacksam för all hjälp jag kan få av er

Hälsningar Jesper

image1.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slog en snabb titt på Blocket ser ut som du hur som inte förlorar på att ta med den hem. Men det är klart man vet ju inte vad köparna kommer betala i slutet på ett begärt pris.

Med vänlig hälsning,
MrV8
320cae81ac3559c37e508b0295e1cf2b.png1eb0c44e3f668f86c8985d96c4ae0107.png4a95e588fa4ec08c166462d80cf6c8ed.png

Link to comment
Share on other sites

Fundera på om du inte ska montera kompressor innan du tar över den. Mig veterligen kommer du då få den inreggad med kompressor då den var så när den kom och flyttgods bil ska vad jag hört då bli reggade med det som satt på även om det är eftermarknads modifering som egentligen inte går att registrera här.

 

Då går även värdet upp rejält på den här i Sverige.

 

Med vänlig hälsning,

MrV8

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-04-20 at 16:21, CMC-49 said:

enklast är nog att titta på annonser på blocket och se vad de begär. 

Är det verkligen relistiska priser av vad de får för sina bilar? många begär ju mer än 300...

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, mrv8 said:

Fundera på om du inte ska montera kompressor innan du tar över den. Mig veterligen kommer du då få den inreggad med kompressor då den var så när den kom och flyttgods bil ska vad jag hört då bli reggade med det som satt på även om det är eftermarknads modifering som egentligen inte går att registrera här.

 

Då går även värdet upp rejält på den här i Sverige.

 

Med vänlig hälsning,

MrV8

 

Tack för tipset, ska kolla på det, har hört det från en annan vän också!

Link to comment
Share on other sites

Dessvärre är jag en smula skeptisk kan nog förekomma rejäla prutningar som man aldrig får veta vad dom blir.

Men med den höjda dollarkursen så tror jag priserna på USA bilar gått upp då det inte annat än vid flyttgods går att vara säker på att man kan ta hem en bil billigare än den går att köpa i Sverige som redan är ditt tagen.

Fundera även på Komressormatning av din då får du in en kommpressorbil väldigt billigt i Sverige. Med dagens lagstiftning är det i praktiken omöjligt att registrera om en bil till kompressorbil i efterhand endast möjligt vid flyttgods samma gäller alla större modifieringar på bilar.

Tjitt vad lönsamt det var när du köpte din Mustang 24k x 6,9 = 165 600 kr ja du lär ju kunna ta med den hem och runt 200.000 kr borde du ju lätt få den såld vid med tanke på vad som begärs på blocket här då har du haft en gratis bil i 6 år. [emoji2]

Med vänlig hälsning,
MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...