Kalaspuffar April 25, 2017 Report April 25, 2017 https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/racingolja/motorolja-pa281742sv Citera
Per Berglund April 25, 2017 Report April 25, 2017 Vanlig olja som ser ballare ut.....Förvisso Zink i så det är väll för den sakens skull isåfall Skulle mycket hellre hälla i ett riktigt fabrikat som håller en klasificering Citera
Per Berglund April 25, 2017 Report April 25, 2017 Det spelar inte så stor roll var min poäng....Bara det är Zink tillsats och 10W-30, 5W-40, 10W-40 Den du länka till fanns inte i lager om du inte ville vänta Citera
Kalaspuffar April 25, 2017 Author Report April 25, 2017 ok , tack Har du tips på en bra olja med Zink i? Var får jag isåfall tag i den? Citera
Per Berglund April 25, 2017 Report April 25, 2017 Alla oljor har Zink för bättre smörjning av kamaxel och det är väll just mängden som diskuteras... Den har minskats Jag väljer helst en kvalitetsolja med bra klassning. Helsyntet eller delsyntet som är stabila oljor som tål både värme och påfrestningar i längden. Sen kan du tillsätta extra zink så du känner dig trygg...Typ denna http://www.redlineoil.se/tillsatser/oljetillsatser/engine-break-in-additive Min motor har inget behov av tillsatsen då den har rullkam men jag kör ändå en olja med extra tillsats i sig...Inte Zink dock utan MoS2 som får motorn gå ännu lättare https://www.autoexperten.se/bilvard/olja/motorolja/mos2-leichtlauf-10w-40-5l/ Vet inte om det funkar men det bara känns som en liten extra garanti då jag gärna låter motorn får jobba hårt! Vad ska man annars ha Mustang till?? :) Citera
ThomasFB June 2, 2017 Report June 2, 2017 (redigerad) En modernare märkesolja med ZDP innehåll kring 1200-1400 ppm är att föredra. Lägre, men också HÖGRE mängder fosfor har visat sej vara skadliga för motorer med släpande kam/lyftare i längre perspektiv. För mycket P angriper metaller, för lite Zn och P ger sämre skydd mot slitage. Det är förnuftigt att använda olja med extra ZDP vid inkörning av släpande kamaxel, sk. break-in oil, men vid vanlig körning kan mängden ZDP reduceras till ca 1200-1400ppm då motorn inte är försedd med katalysator. Byt olja tillräckligt ofta istället. Oljan bakom länken i inlägg nr.1 är jag inte övertygad om. Om det finns kat eller partikelfilter, brukar man inte överstiga 800ppm i vanlig körning. Olja för moderna motorer innehåller inte fosfor, man använder andra anti-oxidanter, dessa oljor är ofta märkta "Low ash". Myten om att moderna oljor ger ökat slitage i äldre motorer är seg. Gamla tiders ZDP har ersatts med modernare tillsatser, så lägre ZDP-innehåll utgör inget problem i normal drift, endast vid inkörning av kamaxel är det nödvändigt med förhöjd mängd zink-fosfor. En annan motor som var känd för att vara känslig visavi oljan var VAGs PD- diesel. Fel motorolja och förlängda bytesintervaller och det gick åt fanders. My 2 cents... Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.