Jump to content

Recommended Posts

Efter en tio år i dvala med mycket sporadisk körning så tänkte jag börja bruka min Mach1, 72:a, 351C 4V Q-code, C6 igen och verkligen göra en riktig upprustning. Tar tacksamt emot tips och råd kring följande.

vill uppgradera elsystemet med bättre generator och startmotor som ger lite mer kräm och bättra på driftsäkerheten. Vill montera relä till de nya H4 lyktorna som är införskaffade. Tips på detta?

Maskinen går knackigt och är svåstartad när den är varm, tjuvstannar ibland på tomgång och dör helt vid fullt rattutslag på tomgång. Kör med Edelbrock 600 1405,Performer insug och Pertronix som jag tycker fungerat bra i snart tjugo år. Tänker att uppdatera till MSD fördelare och 6A.

Kör sedan många år med en stor Flex-Lite elfäkt som jag startar manuellt, har egentligen aldrig haft problem med överhettning men nu sticker tempen fort från stabila 180 degrees till över 200 så fort jag stannar, visst startar jag fläkten går den ner igen men jag tycker att den överhettar väldigt lätt och snabbt. Igensatt kylare, termostat eller vattenpump? Har en ny Flow Cooler högvolyms liggande så den skall i. Restriktorbrickan finns och är rätt monterad.

Styrningen är ju som den är, finns det en bra uppgradering förutom kuggstång som gör styrningen lite bättre?

Har i många år kört med några billiga headers ( Coyote tror jag) läcker mest tycker jag och jag upplevde egentligen ingen skillnad vad jag minns mot original gjutjärn så de skall på igen.med den milda effekten jag har borde det inte göra någon stor skillnad tycker jag? Erfarenheter kring headers kontra original?

Kör med Koni Classics runt om, grövre krängare och jag tror framfjädrar 620lbs?Är väldigt nöjd med väghållningen men vill ha nya fjädrar bak också. Tänker att Mid-eye 4 1/2 blad skulle bli bra och rätt höjd? Åker med 15" Shelby Mags och 245/60 bak. 

Tänker gå upp till 16" och bra europeiska däck istället för tjugo år gamla Firestone som är som såpa när det är vått. Någon som rekommendera en bra hjuluppsättning med däckdimension som fyller ut husen och. Är barnsligt förtjust i Vintage Wheel Works V50 och V60. Kan man köpa dessa från någon i Sverige.

Tackar på förhand för tips och tricks!

Magnus

 

 

(redigerad)

Hej

Relä till lampor funkar fin fint med Biltemas om man inte är knusslig, tycker jag :-)

Generator kör en 100 amp från tex tuff stuff, kopplas med en kabel direkt på batteriet

Styrning mitt tips är Borgesson snäcka, grymt lyft mot den gamla original snäckan

MSD tänk på att du behöver 12 volt, byter du ut elsystemet så satsa på 12 volt. Beror lite på hur du vill göra med instrumentering mm

Sätter du i Högvolyms pump bör du ha matchande termostat, typ Robert Shaw

Enligt mätningar har väl headers alltid gett mera effekt än originalrör säger folk på nätet :-)

Böt själv precis fjädrar, satsade på standard från VP. Det beror på helt hur du vill att bilen ska sitta och hur komforten ska vara

Lycka till

Med vänlig hälsning R

 

 

Ändrade %s av %s (%s)

Jag skulle nog säga att det är 6 volt på spole, fördelare , instrument mm. Varvräknaren löper i serie med spolen.  Finns lösningar med relä man kan sätta dit, det är väl Fords klassiska pink resistor wire :-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...