Jump to content

Vilket motorblock kan jag välja?


Getaway sthlm

Recommended Posts

Då jag misstänker att mitt block har tackat för sig (helt stum att dra runt även utan stiften i), så undrar jag vilka motorblock man kan välja istället för original, om inte originalet går att rädda. Någon som har ett bra alternativ? Är det t.ex samma block i en 90-talare som på 60-talet? Om man söker på skrotarna, kan man använda t.ex en pickup-motor (mest för att kunna utvidga sökningsalternativen).

Stiften var 1 år gamla och kopiöst sotiga så det har gått fett. Oljan byttes mindre än 1h innan den havererade så jag misstänker att jag bytte olja för sent. Oljenivån är bra i blocket och oljan är inte skitig. Däremot vet jag inte om det är spån i oljan då jag inte har tömt den än.

Har just nu en 66:a 289:a med vassare kam, dubbla Carter 500 CFM och skulle gärna ha något med kapacitet på 250-300 hk.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är nog vev eller vevstakar som tackat för sig eller kolv i loppet.

Dubbla Carter 500 cfm låter som original problemet. Väldigt för mycket bränsle för så liten motor.

Börja med en 302 sen 80-talet till det fanns på 90-talet. Finns i allt från ford personbilar, pickup, van.

Dessa block är gjorda för rullkam, vilket är mycket bättre än flat tappet kam. 

Om du köper en komplett motor så kan man utan problem använda rull lyftarna till en ny rull lyft kam.

Dessutom har sena 80-tals och framåt motorer insprutning och ger inte för mycket bränsle som orsakar "wash down" = stora vändkanter.

Jag kan lova dig att sena 80-tals och framåt motorer med bara utbyte insug till en förgasar, ger mer och bättre än vad du hade innan.

Vill du få det gå ännu bättre, byt toppar till minst vad 90-tals Mustanger hade och en bra rullkam.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...