Pepe June 25, 2017 Report June 25, 2017 Hej Jag har en Mustang Mach1-73 som stått stilla ett tag. Motorn är en Cleveland 351 4V-1970. Motorn är urplockad och jag ska gå igenom den nu, vill ha lite trimingstips så det blir en trevlig gatmaskin. En del är bytat och ganska nytt bl.a: - Insug Weiand 7517 - Weiand X-CELerator - Förgasare: Holley 650 Holley 4150 Double Pump - Converter till C6: Hughes Performance Street Master Torque Converters 35-25, 2500 rpm Vad ska jag ha för passande kamaxel till detta ovan. Ska även byta lyftare och vipparmar, men det behövs väl bara standard eller? Tacksam för tips, samt om det är något annat också jag behöver. Bl.a. så är utväxlingen 2,75:1 vilket jag nog ska byta, förslag MVH Per Ola Persson Halmstad cmc 1299 Citera
Per Berglund June 25, 2017 Report June 25, 2017 Börja med lyfta topparna och kolla om de är av typen "Closed" eller "Open" chamber. Är det "Open" så skulle jag råda dig ta en funderare hur du går vidare för de är inget att ha på en gatmotor med låg kompression plus problem med spikningar. C6 turbinen kan jag säga direkt är inget att ha på en 351C...Nästan lägre stall än original...Bör upp till 3000 för det ska bli trevligt. Men som sagt mycket bestäms av topparna och även skicket på motorn. Vill du fortsätta med 351C så skicka den för kontroll och spricktestning innan du ens går vidare i tankarna och köp inte på dig något innan du vet. Citera
Pepe June 25, 2017 Author Report June 25, 2017 Hej Per, Hur ser man skillnad på Open resp. closed chamber? Det ska vara originaltopparna som är på årsmodell 1970. För övrigt så är motorn renoverad 1989 och inte körd mer än 100-200 mil sedan, dock så ska hydrauliska lyftare bytas samt också kolvringar då den stått stilla länge Citera
Per Berglund June 26, 2017 Report June 26, 2017 Har du renoverat? Annars utgå från att det inte är gjort! Vad folk antar vara "renoverat" är väldigt olika. I värsta fall anses byta packningsats vara renoverat. Dessutom under snart 50år så har en motor gått igenom en hel del. :) Lämna in ändå! Jag har lämnat in till synes perfekta block som visat sig vara vridna eller spruckna. Är väldigt lätt hänt på dessa att loppen spricker särskillt om de är överborrade- Du kan mäta cylinder diametern med skjutmått alternativt ibland står det även på kolvarna vilken dimension de har. Här en bild på de 2 varianter av toppar "Open" och "Quench" som de kallas där Det större förbränningsrummet ska man helt undvika trimma på då förutom att den ger väldigt låg kompression även har tendens att spika utan anledning. Så det är enkelt att bara vända på toppen och kolla. Citera
Macke July 9, 2017 Report July 9, 2017 Tycker kanske att open chamber topparna fått lite väl dåligt ryckte, kör sådana och visst är dom lite känsliga men åker med strax över 10:1 med min 224/224@,05 kam utan större problem... Ser lager bra ut och loppen utan vändkanter hade jag nog kört, beroende på ambitionsnivå, men för att leva runt stan på crusing med någon enstaka urgasning till 5000rpm KAN det nog funka. Ser veven repig/koppar framme och loppen har kanter så självklart renovera! Citera
Pepe July 9, 2017 Author Report July 9, 2017 On 2017-06-26 at 06:38, Per Berglund said: Har du renoverat? Annars utgå från att det inte är gjort! Vad folk antar vara "renoverat" är väldigt olika. I värsta fall anses byta packningsats vara renoverat. Dessutom under snart 50år så har en motor gått igenom en hel del. :) Lämna in ändå! Jag har lämnat in till synes perfekta block som visat sig vara vridna eller spruckna. Är väldigt lätt hänt på dessa att loppen spricker särskillt om de är överborrade- Du kan mäta cylinder diametern med skjutmått alternativt ibland står det även på kolvarna vilken dimension de har. Här en bild på de 2 varianter av toppar "Open" och "Quench" som de kallas där Det större förbränningsrummet ska man helt undvika trimma på då förutom att den ger väldigt låg kompression även har tendens att spika utan anledning. Så det är enkelt att bara vända på toppen och kolla. Motorn är renoverad av mig 1985-86 och allt genomgått. Dock så har den stått och för några år sedan när jag hade igång den sist så konstaterades lite lägre komp på 1cyl samt lite tickande ljud strax över tongång. Så därför ska jag gåbigenom den helt. topparna är de som var standard 1970 och om jag minns rätt så hade de lite högre komp på den årsmodellen och det skulle då vara 290 hk original Men det skulle väl gå att plana toppen lite för högre komp om det är att rekommendera. Citera
Per Berglund July 9, 2017 Report July 9, 2017 Ja om du är säker på att topparna är en 4V av typen "Quench" så går det fint öka kompressionen om det behövs. 1970 fanns båda sorterna och 2V ska man passa sig öka komp på! Tyvärr får du ändå inte riktigt "sprutt" med 4V toppen då dom har överdrivet stora kanaler som inte alls passar på gatan. Dom är riktigt sura från start så du blir besviken! De ger bara effekt på höga varv så därav mitt tips om att öka turbinen till minst 3000rpm vilket även det är trist i förlängningen. Högre slutväxel är också ett knep som du redan förstått så bara den till minst 3.50 eller 3.90 ger ett rejält lyft! 351C 4V Passar egentligen bara på strippen tycker jag. Ford själva hade problem med motorn och i 351C SCJ + C6 så hade den en helt unik turbin för att inte tappa ansiket Har en bok med en massa tidningstester och 1970 så har Mustang med 351C rätt dålig prestanda Roade mig själv med en jämförelse! En 2009 VOLVO 2,4 D5 behöver 7,6sekunder till 100 km/tim 1970 Mach 1 351C 4V C6 tar drygt 8 sekunder till 100km/tim 1970 var siffran snabb men idag 50år senare känns den fullt normal på en bruksbil....Har hänt en del sedan dess! :) Macke ovan med 2V har delvis rätt att det går med lite tur få till det med dessa 2V...Kan garantera dig att den motorn upplevs klart piggare på gatan än med 4V toppar Men jag sågar ändå 2V toppen då jag har prövat 2V Aussie toppar och då märktes det verkligen hur dåliga både USA 2V och 4V är! Läs här ur ett avsnitt ur "Ford 351 Cleveland Engines" Där i bilden längst ned till vänster så ser du att 4V "Quench" toppar ska ha en (punkt) följt av en 4 i toppens ena hörn (punkten) är viktig då det är den som talar om att det är "Quench" Citera
Macke July 16, 2017 Report July 16, 2017 Visst är aussie topparna bättre! Tänkte mer bara att har man toppar som är ok kan man ju nöta lite på dom...Tror nog att det viktigaste är att inte köra för vass kam ( som alltid), samt anpassa utväxling och turbin för att få ett paket som fungerar! Sen, är delarna i motorn slut så köp ett strokerkit, en 408" 4v kan nog leverera rejält med effekt, är lite sugen själv på 4v OC toppar men blir lite drygt då man måste köpa nya headers och insug...Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Pepe July 18, 2017 Author Report July 18, 2017 Hej igen Det med strokerkit är då om jag förstår rätt ett kit till vevaxeln där man pressar ur och sätter excentriska vevbultar. Hur mycket längre slaglängd erhåller man då? Borde bli bättre komp på köpet också eller hur. En turbin med 3000 rpm har jag förstått att jag ska köpa, samt annan utväxling (minst 3,50) men vad väljer jag för kam? Kanske lika bra att fixa strokerkit om det ger en bättre motor med bättre körbarhet och mer kräm MVH Peo Citera
Tbird July 19, 2017 Report July 19, 2017 Stroker kit brukar vanligtvis innehålla vevaxel, vevstakar och kolvar. Citera
Macke July 31, 2017 Report July 31, 2017 Jo, är ett komplett kitt, låg på ca 1800 dollar då jag köpte, är en ny vev, kolvar, stakar, flexplatta och svängdämpare. Man ökar slaget från 3,5" till 4,0", gör du det och snyggar till 4v topparna får du en motor som kommer pumpa luft... goggla på Stroker Cleveland, byggs massor av dom i spec Australien, finns massor av info men du behöver inte någon värstingkam för att passera 500hk med 408" och 4v toppar. Dra hem ett deskdyno program och leta upp flöde på topparna, sen är det bara testa och se...Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.