Jump to content

Kopplingsval Cobra 2003/2004?


Recommended Posts

En fråga angående koppling, vilket är det mest prisvärda alternativet till en Mustang Cobra 2003?

Jag vill ha lättrampad koppling, i stil med originalet och anpassad för effekt runt 850hkr. Jag antar att det är lika bra att byta ingående axeln i lådan till en 26-splines axel när lådan ändå är demonterad…

-Skall man sikta på en McLeod RXT twin disc eller en Spec Stage3? Fördelar och nackdelar med aluminium respektive stålsvänghjul, eller kan man fortsätta med originalet om det ser bra ut?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Spec 3+ , Fidanza aluminium svänghjul och 26-splines ingående axel.

Tycker inte att den kopplingen är speciellt hård, men allt är relativt.

Nästa koppling blir mest troligt en twin disc då de ska vara mycket lätt trampade. I början var det en del problem med konstiga ljud vid urtrampning som verkar vara fixat nu (därför blev det en Spec 3+ för mig)..

Har för mig att Mc Leod RXT är en av kopplingarna som fått bra rykte. Har för mig att svänghjul följer med vid köp av kopplingen.

Aluminium eller stål svänghjul, det har nog alla sina egna uppfattningar om vilket som är bäst.

Själv tycker jag att alu passar mig.

Vid köp av svänghjul och även koppling, kom ihåg att lämna in svänghjul och tryckplatta för balansering (balanseras separat). De ska vara 0 balanserade.

Självklart ska du byta till 26 splines ingående axel, lådans svagaste punkt från fabrik är ingående axeln.

Kopplingsvajer ska du endast köpa Ford original. Många har fått hård trampade kopplingar pga. dåliga kopplingsvajrar.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har ställt nu ställt undan bilen pga slirande koppling och börjat skramla ihop slantar till koppling och delar därikring.. Det får bli en McLeod RXT dubbelskivig koppling.

-En fråga: jag har på några ställen på nätet sett påståenden att -03 Cobra har aluminium svänghjul som standard, stämmer det eller är det bara struntprat? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om original svänghjul ser okey ut, ska man balanseringera det ändå -trots att det suttit monterat sedan bilen byggdes?

-Om det behöver bytas funderar jag på ett McLeod eller Fidanza, för eller nackdelar med dessa fabrikat?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag balanserade svänghjul och tryckplattan till kopplingen. Ville ha det perfekt då motorn var isär plockad hela vevpartiet blev balanserat samtidigt.

Gillar Fidanza då slitytan är fastskruvad och kan bytas ut.

Troligtvis kan original svänghjul slipas/svarvas lite om det inte är helt bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...