December 5, 200420 yr comment_11297 Jag besiktigade lastbilen i veckan,och hörde mig samtidigt för om min kommande regbesikting. Dom slog i sina tabeller och fick fram att det skulle bli ca 180 hkr i min 289 2v. Vad står det i era regbevis? Han menade oxå att alla V8:or var utrustade med skivor fram.//Pelle
December 5, 200420 yr comment_11299 Står samma i mitt reg.bevis...135 kw det blir väl lite över 180hk...Då är min motor en 289 4v ...Borde väl stå ca 165 kw (225hk) i mitt reg bevis...
December 5, 200420 yr comment_11300 Tanken slog mig att regbeviset kanske anger effekt på hjulen?225Hk som Ford uppger brutto på motorn blir ca 180Hk på hjulen.Ca 17% räknar man bort genom transmision och bakaxel.
December 5, 200420 yr comment_11301 Ca 17% räknar man bort genom transmision och bakaxel.Hur mycket man räknar bort beror väl jättemycket på vilken utväxling man har där bak? Eller räknar man inte så?Fast du kanske menar på sådan originalbil med 289...
December 5, 200420 yr comment_11302 Har kvar orginal reg bevis på min -66 fb. Där anges 184 DIN HK på 4V.Antar att det motsvarar 225 SAE HK. Utväxlingen har inget att göra med hur mycket effekt du får ut på bakhjulen.Den är konstant.
December 5, 200420 yr comment_11303 På min Mustang 1992 LX 5.0 står det 158KW=215hkMen det ska vara 225HK, vet inte varför det är så, kan vara så att dom slog i fel lista bara, då modellen som kom 1994 med 5.0:an hade 215Hk..Infördes tullfritt 1997 (Flyttsak)
December 6, 200420 yr comment_11304 Jag har också 135 kw på en 298 4vJag trodde på teorin om att det är skillanden mellan SAE och DIN men efter en sökning på Internet verkar det som om skillnaden bara är någon procent. Rätt?I så fall är det konstigt att det är så stor skillnad mellan 225hk och 184hk
December 6, 200420 yr comment_11305 Jag tror det stämmer att 225 hk (SAE) motorn av Svenska Ford uppgavs till 184 hk (DIN) (eller 135kW DIN som man räknar om det till idag). SAE-effekten mäts utan några tillbehör inkopplade, medan man enligt DIN-normen mäter med fläkt, vattenpump, generator osv inkopplade. Därav skillnaden (som jag kan hålla med om låter stor i detta fallet).Min egen 66:a, med 289-2V på 200 hk (SAE) har enligt registreringsbeviset också 184 hk (DIN), vilket ju säkerligen inte är riktigt sant. Den borde ju vara klenare, men vid registreringsbesiktningen sneglade man säkerligen på effektsiffrorna för dom svensksålda V8-Mustangerna som ju alltid hade 289-4V.Skivbromsar var extrautrustning även på V8-bilarna, utom för bilarna som såldes i Sverige. Dom Mustanger med V8 som såldes i Sverige utrustades alltid med skivbromsar. Det finns dock många privatimporterade Mustanger i Sverige som bara har trumbromsar (tex min egen), så det finns inget krav att du måste ha skivor.
December 6, 200420 yr comment_11306 Skillnaden mellan den Tyska standarden DIN och SAE-Net är som "Mats" säger väldigt liten.DIN Hk/1.0139 =SAE Net ungefärSAE Net är effekt vid svänghjul inkl alla effektslukare på motornSAE Gross däremot som användes innan 1972 så mätte man motorns effekt utan några effektförbrukare.Alltså i princip bara motor utan avgas,filter,generator,servo,AC mm.mmPå nätet hittade jag att SAE Net kan vara så mycket som 80% av SAE GrossDå stämmer matten här! Pernolf att du har 10Hk skillnad är kanske för att man mäter med SAE-Net nuförtiden.Du har nog en AC som tar dom extra 10Hk eller?Bara en gissning från mig.En annan grej jag lärde mig på nätet är att SAE-Net är samma sak som bhp "Brake Horsepower" som alla amerikanska biltidningar använder.Jävla värd vi lever i med alla olika standarder!! Men det minskar ju iallafall!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.