Jump to content

Byta från T5 till 4r70w i -67:a


Recommended Posts

Hej! Har en -67:a med komplett drivlina från en sen 80-talare. Alltså en 5,0:a med 50oz balansering osv.
Nu funderar jag på en automat, då det blir mera glida och mindre busa med tilltagande ålder =)
Vet av en komplett 4r70w från en -00 3,8 mustang, som ju ska funka rent fysiskt mot motorn men kräver en egen controller.
Har någon gjort detta med med en 5,0:a? Vill minnas att jag har 157 kuggars svänghjul i dag men är inte säker. 
Hur får jag ihop detta med rätt balansering, svänghjul, startmotor osv? Kan man plocka rubbet från 3,8:an och hänga bakom 5,0:an?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jo det förstås, men manuell V8 är ju helt klart bland det busigaste! Är dock less på benhinneinflammation efter en cruisingkväll + att en automat blir väldigt mycket mer lättkörd för frugan mfl. 
Tänker att med en 4r70w kan man växla med paddlar och få det bästa av två världar osv, samtidigt som den stoppar för eventuella framtidsplaner beträffande motorn. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

V8:

302 upp till ca: 1979, 351W och oftast stroker satser för 302,  28 oz obalans på svänghjul och svänghjul/startkrans.

302 1980/81 - och upp, 50 oz obalans på svänghjul och svänghjul/startkrans.

svänghjul 157 kuggar, startkrans 164 kuggar.

Använder samma startmotor.

 

V6 3.8:

extern balans (vikt i oz verkar vara odokumenterat) till mitten på 2000 sedan intern balans.

Vet ej om 3.8 V6 startmotor passar på en 5.0 (om både V6 och V8 har 164 kuggar startkrans så kanske det passar).

 

4R70W:

Helt rätt att en 4R70W från V6 passar på en 302W/351W/5.0.

Några lamell paket har färre lameller än den för V8 och därför i original utförande svagare.

Den mest prisvärda kontrollern är Baumann/US shift (bytt namn för kontrollern).

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon!

Vad jag förstår ska alla lådor från -98 ha den där extra lamellen, å saknas den ska 3 räcka bra långt ändå? I vilket fall går det uppgradera till 4.

V6:ans converter ska ha högre stall och därför är ett paket från mustangen att föredra framför Explorer mfl med smallblock v8 och 4r70w. Rätta mig gärna om jag har fel. 

Hänger v6 convertern med upp till 400-450 hk?

Tveksamheten verkar ligga flexplattan. Har lådan suttit ihop med en 5.0:a är det ju inget snack men det verkar inte finnas info om hur en 164t v6 platta är balanserad!?

Annars kanske det går hitta en till aod eller aod-e som kan funka?

Link to comment
Share on other sites

Har plockat en hel del med lådor och 4R70W endast lite men är rätt insatt.

Bästa lådorna är 2000-2002

Turbinen är den svaga punkten oavsett om den kommer från V8 eller V6.
Du bör beställa en ny turbin som matchar din motor/bil specifikation annars blir du mäktigt besviken....Det är ingen ide ta en begagnad.
De innehåller plastkuggar som du snabbt kommer mosa
Men framförallt är stall speed för låg och dödar motorn som verkar trimmad vad det låter?

Antal lameller i främre koppling bör vara 6st eller min 5st annars går det åt skogen rätt snabbt.

Lådan i övrigt är rätt skottsäker.

Flexplatta självklart en ny SFI 164kugg 50oz om det ska vara tryggt runt 450 hk.
En vekare platta kommer "flexa" lite för mycket och det finns då risk skada oljepumpen

Räkna med en total investering på runt 40-60.000 totalt beroende på delar du väljer.
Bara kontrollen har jag för mig är 10.000 sen kanske en TPS behövs om din motor inte har det

Har plockat med lådor i 20år nu och sett och testat en massa och när det gäller transmissioner så snåla aldrig på krutet! Det kostar annars mer än vad man tror

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har satt in en 4r70w i min 1967. Mycket nöjd med den. 🙂Har bara hunnit köra ca 100 mil men det lirar bra. Lådan var begagnad ca 12.000 mil med original converter. Har bara en pigg crate 289 på kanske 200 hk. 3:55 där bak. Hade störst besvär med att få plats med mina longtube headers. Mycket kapande/svetsande men det gick. Vad som behövs har nämnts ovan till stor del: bauman controller, tps på min Holly, nytt eller ombyggt vxl fäste,  ca 2" kortare kardan, hemgjordt växelreglage som passar med original växelväljare, en knapp för od, 164 flexplatta med 25 Oz balansering, ministater eftersom jag hade långa headers, oljekylare. Det är lock-up på både 3an och od. 👍

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...