snock December 9, 2004 Report December 9, 2004 Har en 289" 2V med originaltoppar som jag tänkte försöka få lite piggare. Har noterat att vipparmarna är monterade på nåt slags pinnar som bara är fastpressade i topparna. Inga gängor alltså. 289:an ska i detta nu enligt uppgift ge max effekt vid 4400 varv, ganska tidigt alltså. Plockar jag i en kam med lite längre duration så ändras ju detta, och då vore det himla trevligt om man hade en aning om hur mycket motorn kan varvas innan vipporna säger upp sig. Nån som vet?Jag vet att man kan sätta i gängade pinnbultar istället för det där pressade eländet. Men eftersom jag inte bygger nån racemotor utan bara vill ha lite bättre snurr än original, så hade jag hoppats slippa det.Kan väl nämna också att jag har toppar med ingjuten styrning för stötstängerna. Kommer inte att använda originalvipporna heller. Tack på förhand!/Jonas Citera
ThomasFB December 10, 2004 Report December 10, 2004 Om du höjer ventilfjädertryck kan det bli aktuellt att göra gänga eller borra i låstapp eller stoppskruvar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 10, 2004 Report December 10, 2004 Hej.Om du håller trimningen på en låg nivå såbehöver du inte oroa dig för bultarna till vipporna. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.