Jump to content

Camilla


Recommended Posts

Hejsan.

Tusen tack för insläppet.

Har en röd liten sak från 1966 med en 6 cylindrig 200 motor. Inte så vanligt, men vad jag förstår så är det originalmotorn från byggstart. Älskar iof mullret av en riktigt go v8, men nu är jag så gammal att det är underbart att åka i en bil som är så gammal.

Ska dock byta till headers och annan förgasare på den och i och med det nytt avgasrör, det gamla har gjort sitt. Tänkte fråga vilken tum ni rekommenderar? Kommer bli enkelt utblås. Lite sugen på 2 1/2".

Har ett problem med ljuset på bilen.. När jag har helljus på slocknar allt efter ett tag, men som sedan startar igen. Hört ngn säga att det beror på att relät blir överhettat och att man kan sätta dit ett hjälprelä?? Hur har ni gjort?

 

Med vänlig hälsning Camilla

Link to comment
Share on other sites

Förgasare och grenrör är ej lönt att byta . blir inte mycket bättre ljud iheller med grövre avgas bättre att hålla sig till original typ.

Köp ny ljuskontakt (brytare)  från hansen racing brukar lösa problemet men man kan vara tvungen att sätta in relän biltema har bra och lättmonterad sats för detta under 200:- 

Link to comment
Share on other sites

200cui extremt vanlig motor och roligare starkare vrid än de mindre V8

Självklart ska du sätta headers!
Blir kanon på 200cui.
Clifford har roliga saker

http://www.shop.cliffordperformance.net/68-FORD-200-DUAL-HEADERS-Mustangs-All-Bodies-64-up-53-0186.htm

Däremot avgas håll dig till vanliga max 2"

Ska ju helst följas upp med en totalt genomgången motor 

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar.

Jag kommer att byta förgasare (blir weber 38/38) och likaså annat luftfilter och bränslefördelare. Insug är svårt att hitta, men det vore trevligt att fixa med.

Gör det stor skillnad med 2 " gentemot 2 1/2"

 

Med vänlig hälsning Camilla

Link to comment
Share on other sites

Insuget på 6orna är integrerade med topparna så går ej byta bara så där...Förr erbjöd Offenhauser ett insug som med hjälp av lite borrande/slipande gick att bulta på befintligt insug.
Då satte man dit 3st 1-ports förgasare...Ganska lätt fixa själv om man har en liten verkstad att tillgå. :)

Avgassystemet gör ingen skillnad alls gå till 2.5" det kommer troligen bara låta konstigt.

Ett 2" eller faktiskt lite mindre passar mycket bättre för motorstorleken.
Det finns inget behov med större avgassystem.. Problemet sitter i topparna.

Faktiskt innan du börjar kasta pengar på motorn bör du helst kolla motorns status och särskilt topparna.
200cui topparna är extremt sprick känsliga. Skulle tippa på minst 50% har spruckit med tiden.

Det är bättre leta upp toppar från en 1969+ 250cui motor och bulta på...Dom har större ventiler och bättre kanaler om man bara slipar bort smogpump bulorna.

Tänk på att det är 50år gammalt järn du petar med....Garanterat en massa problem så tänk efter innan du gör saker runtomkring motorn.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hejsan igen.

 

Nu har äntligen mitt scott drake headers kommit. Min nästa fundering är om man skall sätta ett dubbelt avgassystem eller ett enkelt system på bilen? Vad hade ni gjort?

Skall tillägga att jag valde en headers med enkelt utlopp efter läst lite om dem på scott drakes sida

Med vänlig hälsning Camilla

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hejsan Alla.

 

Nu väntas tydligen rejält med snö och jag som verkligen längtar efter våren nu..

Jag funderar på det här med förgasare. Har Auotolite 1100 på nu men vill byta denna. Ha maialt 6=8 Clifford performance. Goa gubbar det. de rekommenderar weber 38/38 dges alt. dgas. Mailt en firma i GBG och de har en Fajans som de säger är bra till ett mkt "bättre" pris än org. Har även talat med en som håller på mycket med förgasare till bla rallybilar osv. Har visst fixat många med sådan motor som jag har. Han säger. Weber 34 alt 32/36??

 

Jag behöver verkligen hjälp här. Hur skall jag tänka och göra??

 

Med vänlig hälsning Camilla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...