MikaelDessner November 12, 2017 Report November 12, 2017 Hej. I samband med att jag ska byta en bromsslang bak gjorde jag även rent hjulhuset från smuts och rost. Efter första rengöring blev resultatet som på bilden. Är det någon som har tips på färg/rostskydd/slitskydd eller om något mer behöver göras efter rengöring innan färgen läggs på? Tack på förhand /Mikael Citera
Per Berglund November 12, 2017 Report November 12, 2017 Gammalt rostskydd gör nästan skada mer än nytta. Nu har det säkert börja bli hårt och fått massa sprickor....Vatten tar hjälp av kapillärkraft, kryper in och hittar fram till plåten där den blir kvar. Blir då snabbt rostskador. Men kanske är flexibelt och mjukt? Annars skulle jag försöka ta bort allt som är löst eller som verkar tappat vidhäftningen. Ser du bubblor/håligheter så var snabb ta bort all massa där! ....Knacka runt med en liten hammare för hitta sådana "gömmor" Spruta på ett tunt flytande vax eller liknande som har krypande förmåga att ta sig in överallt...Typ Dinitrol ML Så mycket mer behöver du inte göra då det är en sommarbil men det är vattnet man vill hålla bort från att börja krypa in mot plåten. Citera
MikaelDessner November 12, 2017 Author Report November 12, 2017 Tack för svaret Per B. Har nu varit ute igen en stund då det var ett ställe som såg misstänkt likt Plastic Padding (se längst ned på översta bilden). Jag började knacka på det och visst var det spackel. Spacklet började lossa i överkant så det var bara att fortsätta. Jag fick bort en kaka på ca 10x10 cm innan jag ens började se någon rost (jag misstänkte att rosthål var anledningen till spacklet). När de små rosthålen började dyka upp var kakan 5-10 mm tjock. Jag har inte fått bort allt än men för stunden ser det ut som på bifogade bilder. Kommer behöva ta bort allt spackel och sedan med största sannolikhet ta bort en del gammal plåt kan jag tänka. Sedan såg jag även att det är ett rosthål på samma ställe mot fronten till. Citera
Per Berglund November 12, 2017 Report November 12, 2017 Känner igen det där! Många som vill gömma skavanker med plastic padding. Helt rätt bort med allt! Tyvärr stor sannolikhet att en svets kommer behövas. Just plastic padding är väldigt bra på binda fukt tyvärr. Citera
MikaelDessner November 15, 2017 Author Report November 15, 2017 Har nu varit ute en timme till och slipat gammal Plastic Padding. Resultatet ser nu som på bilden. Med tanke på all spackel jag slipat bort (det ljusa området på bilden) så är rosten inte så extrem. Det positiva är att karossplåten ser bra ut. Än är inte all spackel borta men jag börjar se slutet på spackelslipningen (men då börjar rostborttagningen istället). På bilden är det ganska mycket smuts kvar och även en del vatten. Har bara svetsat i relativt tjockt gods (4 mm) så jag överlåter nog svetsningen till någon annan. Har ställt in mig på att hjulhuset på andra sidan ser likadan ut. Mvh /Mikael Citera
MikaelDessner November 26, 2017 Author Report November 26, 2017 Ytterligare slipning gjord och bortkapning av rost (och då är jag inte klar än). Mycket spackel är det och det som förvånar mest är att plåten under allt spackel är så pass bra. Svårigheten som det känns nu är att stoppa efter lagom mycket slipning. Plastic padding var uppenbarligen någon tidigare ägares bästa vän. Hur tror ni det bästa sättet är att fästa ny plåt i nederkant? Mvh /Mikael Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.