Guest nho1 December 7, 2017 Report December 7, 2017 Försöker förstå de olika uppsättnjngar som finns för bromscylinderoch bromsservo. Bromsservl finns ju med både enkelmembran och dubbelmembran samt olika diametrar. Jag tolkar som att vid skivbromsar så vill man ha så stor bromsservo som fysiskt får plats? Men vid trumbroms kan man inte ha det då man riskerar för känsliga bromsar. För bromscylinder så finns olika borrning, här tror jag det handlar om större borrning när mn använder bromsservo, men utan bromsservo används mindre borrning? Sedan är lösningen olika om det är skiv/skiv (fram/bak) eller skiv/trum. För skiv/trum behövs speciellt distributionsblock? Sist så verkar det vara olika beroende på om det är automat eller manuell? Här har jag inte alls förstått vad/varför? Någon som kan ge en bra hjälp till förståelse? Citera
Per Berglund December 8, 2017 Report December 8, 2017 Skivbromsar kräver mer kraft därav större borrning. Kraften är proportionerlig till borrdiameter. Vissa modeller när man går över till större huvudcylinder/bromsskivor kräver dessutom en annan pedal som ger en längre slaglängd = mer olja. Eftersom skivbromsar kräver både mer olja och kraft i förhållande till trumbromsar så måste du ha en reducering till de bakre trumbromsarna så dom inte ska låsa sig. Blocket innehåller ibland på vissa modeller en reducering men inte original gammel Mustanger. Blockets huvudsakliga uppgift är en ren säkerhetskrets....Om tex en bromsslang går av så blockeras hela den kretsen automatiskt av blocket så du fortfarande har bromskraft kvar på den andra kretsen. Så ett särskilt block behövs inte egentligen utan det räcker med säkerhetshetsblock Om inte målet är 100% original är mitt råd ett enkelt vanligt distributionsblock + en justerbar reducering på bakre krets Bromsservo är knepigare då den jobbar ihop med motorns karaktär. Karaktären skiljer sig mellan automatlåda och manuell samt hur motorn är byggd. Blir olika vakuum till servot beroende på det Ofta man inget man bryr sig om man inte ska ha 100% original. Börjar man trimma så kommer problemen snabbt med vakuumklocka! Rätt kinkigt på Ford Det är därför jag skrotat vakuumklocka och just nu bygger om till en 100% hydraulisk booster som drivs av servopumpen istället för motorns vakuum. Nästan alla nya bilar har så. Citera
Guest nho1 December 8, 2017 Report December 8, 2017 Kommer konvertera från C4 till en T5 under vintern, kan jag behöva byta bromsservo/bromscylinder då? Har en 7" enkelmembran bromsservo med tvåstegs bromscylinder idag, skivbroms fram och trumma. Om man i framtiden skulle vilja byta till skivor bak så behöver man kanske ändra igen? Hur stor nytta gör bromsservot? Om man kör utan servo, blir det stor skillnad? Citera
Per Berglund December 8, 2017 Report December 8, 2017 Ta ett problem i taget! Du lär märka om det blir problem. Skit i skivor bak det är enbart något som mest ser coolt ut och gör nästan ingen större nytta. Det är då du börjar få svårt med bromsbalansen och det kommer gärna vilja nypa bak....Det är värsta tänkbara Trummorna bak räcker långt mer än vad man behöver. Självklart beroende på hur man tänkt använda bilen. Köra utan bromsservo på skivor? Ja skillnaden är att du har att välja mellan att peta på pedalen eller stå med båda fötterna på pedalerna och skrika! Återigen servot gör bara det arbete som motorns vakuum levererar. Är kamaxeln för tuff så dör servoverkan delvis eller nästan helt. Citera
Guest nho1 December 8, 2017 Report December 8, 2017 Ok. Så bästa sättet är att göra konverteringen till manuell och testa med broms set up som jag har? Hur stor skillnad gör olika varianter av bromscylinder? Sett att en del uppgraderar från noname till tex Bauer eller Wilwood. Citera
Per Berglund December 8, 2017 Report December 8, 2017 Det gör du som du vill det är din budget! :) Bäst är nytt såklart. Rätt billiga prylar tycker jag. Kan rekommendera Master Power Brakes som jag monterat 2st kit. Funkat klockrent. Färdiga nya kompletta kitt är nästan alltid bästa lösningen. Huvudcylinder Willwood är bara lättare och snyggare. Fabrikat tvivlar jag inte spelar så stor roll om alla dimensioner är lika...I princip är det bara en cykelpump så vill du ha en i stål eller lätt aluminium är upp till dig. En sak jag glömde ovan är även kopplingsreglaget kan vara i vägen så därför är det mest p.g.a det som det gäller ha rätt servo. Tänkte först nu att du går från automatlåda till manuell. Själv har jag löst alla sådana hinder utan skrupler med slip, svets och hammare. Citera
Guest nho1 December 8, 2017 Report December 8, 2017 Har läst att det blir tajt med master cylindern för hydraliska kopplingen som skall sitta under/utanför broms servot. För mig att jag läst att man på 65-66 modellerna var tvungen att köra utan bromsservo med MDL hydraliska koppling. Någon som vet? Citera
Guest nho1 December 8, 2017 Report December 8, 2017 En till fråga. Jag lär få plocka bort bromsservot för att få utrymme att montera dit mastercylindern till hydraliska kopplingen. Har aldrig hållt på med bromssystem förut. Vad ska jag tänka på? Citera
Per Berglund December 8, 2017 Report December 8, 2017 Jag har samma hydrauliska koppling.Grymt trångt. Ta bort förarstolen först annars måste du se till ha en bokad tid hos kiropraktorn Citera
Guest nho1 December 8, 2017 Report December 8, 2017 Båda stolarna är borta, lackat instrumentpanelen och satt in lite nya instrument. Får plocka bort bromsservo för att komma åt ordentligt i motorutrymme. behöver man göra på nåt speciellt sett när man plockar bort bromsservo för att senare få problem med luftningen? Citera
Per Berglund December 9, 2017 Report December 9, 2017 Bromsservot är bara slita bort. Inget att mecka med. Lufta huvudcylindern är en helt annan historia....Kan tyvärr vara ett rent helvete om man har otur. Skall helst luftas utanför bilen i skruvstäd. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.