MrTurbo_1645 December 16, 2004 Report December 16, 2004 Torkarna på min -67 är mysko. Armarna ligger "spända" på nedre rutlisten, lyfter man torkararmen vill de alltså neråt. De funkar för övrigt inte heller men tänkte ta loss hela "paketet" och kolla om motor etc är okej. Det lär bli att krypa upp under instrumentpanelen misstänker jag, hur krångligt är det att lossa och är det lika dåligt med plats som det ser ut? Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 17, 2004 Report December 17, 2004 Hej.Du behöver inte krypa under instrumentbrädan,armarna går lätt att lyfta loss från axeln på ut-sidan. Titta på armens infästning axeln (NÄRA) där sitter ett rostfrit plåtöra som låser fast själva armen.Du måste med en mejsel hålla undan denna såatt du kan lyfta loss armen.När armen kommit loss så ser du att det är splinespå axel, nu kan du välja ett nytt läge för armenoch trycka fast den igen.Svårt att förklara utan bild men du får återkommaom det blev snurrigt. :wink: Citera
MrTurbo_1645 December 17, 2004 Author Report December 17, 2004 Jo okej men om man vill komma åt motorn då?Hur ser det ut? Är det stag eller wire motorn driver? Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 17, 2004 Report December 17, 2004 Hej.skickar en skannad bild till dig NU. :wink: Citera
tomarc September 14, 2009 Report September 14, 2009 "lånar" den här tråden.Min ena vindrutetorkare har slutat fungera. Jag har inte kollat än men funderade på hur motorn satt och var och vad som kan vara fel när den ena torkaren går men inte den andra. Stag eller Wire om Mr Turbo frågade?Nån som har något tips?/Thomas Citera
Janne Holm CMC1740 September 14, 2009 Report September 14, 2009 Det är stag och jag tror att om det är som på min så lossar du ganska enkelt plåten framför huven sitter med några skruv bara så ser du funktionen Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 14, 2009 Report September 14, 2009 Hej.På 65-68 är det lite omständigare med skruveri, allt skall göras under instrumentbrädan, lättast är att försöka skruva bort motorn och axlar. På 65-68 är det ibland axeln till torkararmen som lossnar,det är aluminium, det blir oxider och aluminumet går sönder. Det finns givetviss massor av varianter på hur det gåttsönder men vanligast är att en axel pajat, har man litetur kan det vara klipps som släppt, oftast är det då någonav de som håller arm från motorn. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.