Jump to content

Featured Replies

comment_11607

Torkarna på min -67 är mysko. Armarna ligger "spända" på nedre rutlisten, lyfter man torkararmen vill de alltså neråt. De funkar för övrigt inte heller men tänkte ta loss hela "paketet" och kolla om motor etc är okej.

Det lär bli att krypa upp under instrumentpanelen misstänker jag, hur krångligt är det att lossa och är det lika dåligt med plats som det ser ut?

comment_11645

Hej.

Du behöver inte krypa under instrumentbrädan,

armarna går lätt att lyfta loss från axeln på ut-

sidan. 8)

Titta på armens infästning axeln (NÄRA) där sitter ett

rostfrit plåtöra som låser fast själva armen.

Du måste med en mejsel hålla undan denna så

att du kan lyfta loss armen.

När armen kommit loss så ser du att det är splines

på axel, nu kan du välja ett nytt läge för armen

och trycka fast den igen.

Svårt att förklara utan bild men du får återkomma

om det blev snurrigt. :wink:

  • 4 years later...
comment_80962

"lånar" den här tråden.

Min ena vindrutetorkare har slutat fungera. Jag har inte kollat än men funderade på hur motorn satt och var och vad som kan vara fel när den ena torkaren går men inte den andra. Stag eller Wire om Mr Turbo frågade?

Nån som har något tips?

/Thomas

comment_80971

Hej.

På 65-68 är det lite omständigare med skruveri, allt skall

göras under instrumentbrädan, lättast är att försöka

skruva bort motorn och axlar. :)

På 65-68 är det ibland axeln till torkararmen som lossnar,

det är aluminium, det blir oxider och aluminumet går sönder. :?

Det finns givetviss massor av varianter på hur det gått

sönder men vanligast är att en axel pajat, har man lite

tur kan det vara klipps som släppt, oftast är det då någon

av de som håller arm från motorn. ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...