KennethO May 14, 2018 Report May 14, 2018 Har bromsservo med tvåkrets huvudcylinder i min 64½ Mustang. Tycker att det är dålig kraft i bromsarna. Har kollat att servot funkar och har haft isär och smörjt upp alla ok och cylindrar. Vid besök hos bilprovningen syns det inga fel och besiktningsmannen var nöjd. Det fanns ju inte tvåkretssystem när denna bil tillverkades, så grejorna kommer från en nyare bil. Funderar på att montera ett större servo då det finns lite plats kvar runt det gamla. Har någon på forumet monterat servo på liknande bil och kan rekommendera nåt servo som passar och funkar bra ? Citera
John May 14, 2018 Report May 14, 2018 Om jag läser tråden rätt så står det klart och tydligt att han smort upp OK ! Så det bör väl vara skivor i så fall !!!! Men vad vet jag ! Citera
KennethO May 14, 2018 Author Report May 14, 2018 Jo, det är skivor fram, men det innebär inte att det blir bättre bromsar. Har också en Volvo Amazon -63 med original skivor fram men utan servo då detta var tillval. Bromsarna är katastrof trots att allt är genomgånget och i ordning. Måste till ett tillräckligt dimensionerat servo för att få bra bromsar med skivor. Citera
John May 14, 2018 Report May 14, 2018 Vad kommer servo och huvudcylinder i från för bil och vet du dimensionen/borret på huvudcylindern. och var kommer bromsoken i från ? Citera
KennethO May 15, 2018 Author Report May 15, 2018 Servo och huvudcylinder satt på bilen när jag köpte den för 12 år sedan. Vet ej vilken bil dessa har suttit på tidigare. Svårt att mäta diametern på huvudcylindern eftersom allt är monterat på bilen, men uppskattar diametern till 1" eller 25 mm. Diametern på servoburken är 150 mm eller 6". När jag jämför ok och skivor med bilder i kataloger ser det ut som originalgrejor som fanns att välja till när bilen var ny. Har inte mätt diameter på skivorna ännu, svårt att komma åt med hjulen monterade. bifogar bild på servot. Citera
John May 15, 2018 Report May 15, 2018 Har du mätt vacuumet i motorn ? Kollat backventilen ? Huvudbroms cylindern du har är för trumbromsar ! Citera
KennethO May 16, 2018 Author Report May 16, 2018 Backventilen fungerar. Vacuumet har jag inte mätt men det kan man väl inte göra något åt ? Är funktionen olika på huvudcylinder för trummor och skivor ? Skivor behöver väl högre tryck i systemet än trummor ? Funderar på om huvudcylinder för skivor har mindre diameter än en för trummor. Kanske är så att bromsbackar till trummor rör sig mer än beläggen för skivor. Då blir det ju större flöde i systemet och kanske lägre tryck. Med skivor blir ju flödet i så fall mindre men kanske måste ha ett högre tryck. Med en huvudcylinder med mindre diameter får man då ett mindre flöde men kanske ett högre tryck med samma rörelse på pedalen. Ser en nyare Mustang på din profilbild. Vet du vilken diameter på servot och huvudcylindern du har ? Är det bra nyp i bromsarna på den bilen ? Citera
Recommended Posts