Jump to content

Kvittrande ljud nånstans från höger bakhjul.


6504

Recommended Posts

Har en 94 a conv /GT ,går bra men ett "kvittrande" ljud nånstans från trakten av höger bakhjul??.

Har försökt lokalisera exakt men hörs ingenting när jag hissar upp bilen och snurrar hjulen manuellt/ eller kör dem i luften.

Så verkar bara låta när drivningen belastas eller åtminstone när hjulen står på marken. 

Ljudet låter mer eller mindre,har inte blivit värre under det år jag ägt bilen .

Tycker även att frekvensen på "kvittret" ökar med hastigheten.

Med så mycket kunnande/erfarenhet som verkar finnas i den här gruppen kanske nån av er varit ut för samma symptom?,så tips och råd vad jag (eller min lokala verkstad) ska göra för att bli av med det här kvittret (vill ju bara höra V8 sången och ev. lite fågelkvitter) mottages tacksamt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej. Testa att lägga foten försiktigt på bromsen när det låter, precis så att du känner att det börjar ta. sånt ljud kan uppstå från bromsen. Tystnar det då så är det att ta isär och göra rent å titta så inget är löst, och byta monteringssatsen till bromsbeläggen. Ev kanske nya bromsar om du tycker de ser slitna ut.

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Förutom "bromsfåglar" som kanske häckar i beläggen så låter problemet även som ett drivaxelproblem.
Du beskriver som att det kommer med belastning?
Det kan tyvärr vara en krökt drivaxel som kan orsaka det och inte helt ovanligt på denna typ av årsmodell.
Hissa upp baken och kör för att se om hjulet kastar.  Du kan behöva testa med annat hjul för utesluta skeva hjul.
Ljudet bör vara tämligen konstant oavsett körsätt i detta fall

Kan även vara   dags att byta kontrollarmarna till bakaxeln.

De har en gummibussning i pressad och efter 24år kan de gett upp eller släppt från metallen de sitter i.
Då kan själva bärarmen flytta sig i sidled och börja knida mot infästningen som också är metall och därav "kvitt kvitt kvitt" under belastning
Om det går med bilen upphissad kan du försöka med någon träbit eller gummiklubba att försöka flytta på armen och se om den rör sig.
Men dessa låter ju bara om bilen rör sig upp och ner!

214105396_Skarmavbild2018-05-30kl_06_56_01.thumb.png.b3a22d2c94a4603bd0dac61f75c77551.png

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för goda råd/tips. Tyvärr stämmer inte symptomen , "kvittret" hörs inte alltid,kan vara tyst en lång stund.Och tycker också att det hörs mindre vid acceleration , hård kurvtagning eller inbromsning?

Vad gäller bromsarna är det en teori jag haft själv,dock är de nya (av förra ägarens verkstad i fjol) , och kvittret är kvar när man bromsar , dock ändrar ljudet karaktär , hörs lite mindre (men samtidigt går ju hastigheten ner..)

Kontrollarmarna går nog också bort, man hör på frekvensen att det är nåt som roterar, snabbare kvitter vid högre fart osv. Och hörs ju bäst på jämn och slät väg.

Så då är det kanske "drivaxelteorin" som gäller, men den är inte heller 100 % ig, där borde det ju låta hela tiden? Ska kolla det där med om hjulet "kastar", har även en nästan likadan res dels bil så kan ju även ta hjulet från den.  

Jag återkommer när vet mer..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...