Jump to content

Mängder av små problem men nu går inte på alla 8


Alin92

Recommended Posts

Relativt nyinköpt, jag har kämpat en del med värme och löst det, och även Lådan C4 jag nog måste få renoverad7fixad, men den rullar ok om man fyller olja, men mitt huvudproblem nu är:  Den har gått perfekt, startat klockrent och rullat på, bra tomgång etc, förra veckan tätande jag upp grenrörsfläns och avgas som läkte(rätt mycket) den blev tyst och fin åsså helt plötsligt två dagar senare så har jag längre ingen tomgång.  Start dock ok.  Vanligen får jag sitta en stund och vänta med gas tills den blir varm, men nu så dog den direkt då jag släpet gasen, även om varm.  Jag skruvade upp tomgången(Holly CFM 390) så jag fick möjlighet att lägga i växel, men nu blir den helt omöjlig att starta när den är varm.  Måste lämna en 30-60 min.  Den har även tidigare(då den gick bra) varit lite svårare att starta varm.  Sen blir den även svår kall, nu i går.  Svår att starta varm och kall, dvs svår att starta, får liksom verkligen tvinga fram soppa, pedalen i golvet och den hostar igång.  Upptäckte på kvällen att den dessutom då luktades del bensin, hostade rejält i avgas och släpet svartrök.  Nu i morse så blev det rejält med smällar svartrök och sen ojämn gång som slutligen gick ner till att inte tända på alla cyklar och den känns som den vill dö hela tiden.  Till verkstad (supernäsa) där killen där sätter sig i och då smäller den igång direkt och tänder på alla 8, går perfekt.  Autochoken är borrlyft, det är brytarlöst, motorn är renoverad från botten 15-16 en Falconmotor från 68, men som legat på hylla sedan 80.  batteriet är nära nytt, likaså kablar till startmotor etc. jag har kollat alla slangar rung duggen, vakuum etc och de är på plat och ok. jag har blåst startgas runt gåsåren och det verkar tätt, inge slem i olja eller vatten, ingen motorolja läker(bara till lådan),  det våtår lite olja på ventilkåpornas bakdel, vilket jag tänker fixa med en bättre packning framöver

Nu har jag bett killen på verkstaden att:

Storma och kolla tändning.

Se att alla sändningsdelar funkar

Att soppapumpen jobbar som den skall

Kolla igenom förgasaren, det han kan8ingen expert på Holly, vilket jag inte heller är)

Vad tror ni?  Var och med vad och vart har jag orsaken till mina problem, plötsligt bortfall av tomgång(över natten) därefter allt mer illa gående motor förgasarsmällar, svart rök ojämn gång och inte på alla cylindrar?

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

Fick skitbra ordning på allt, ett stift var bränt, helt kört ettan på passagerarsidan. Tärningen ställdes den låg helt åt helvete, all tätning på efter-tändning, ställde om.  Hur har den kunna hamnat där på efter???  Bilen har gått underbart i 4 veckor varje dag åsså en morgon ingen tomgång, därefter misständer, och går på bara hälften av burkarna(typ)  Bränt stift och helt fel tändning, fixar det och den går som en klocka, faktiskt bättre än innan.  Kör i en timme drygt och så då jag svänger in på tomten känner jag att något händer åsså är man tillbak på bara få burkar och skitsvårstartad.  Förmodligen ett stift(eller flera till) + fel tändning, hur kan den ställa om sig.  Kolla allt, all kablar förmedlaren etc, det är brytarlöst? Vad är felet.  Obs vågar jag åka 3-4 km med misstämning inte på alla burkar till där jag mekar?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Alin92 said:

Fick skitbra ordning på allt, ett stift var bränt, helt kört ettan på passagerarsidan. Tärningen ställdes den låg helt åt helvete, all tätning på efter-tändning, ställde om.  Hur har den kunna hamnat där på efter???  Bilen har gått underbart i 4 veckor varje dag åsså en morgon ingen tomgång, därefter misständer, och går på bara hälften av burkarna(typ)  Bränt stift och helt fel tändning, fixar det och den går som en klocka, faktiskt bättre än innan.  Kör i en timme drygt och så då jag svänger in på tomten känner jag att något händer åsså är man tillbak på bara få burkar och skitsvårstartad.  Förmodligen ett stift(eller flera till) + fel tändning, hur kan den ställa om sig.  Kolla allt, all kablar förmedlaren etc, det är brytarlöst? Vad är felet.  Obs vågar jag åka 3-4 km med misstämning inte på alla burkar till där jag mekar?

Ursäkta alla stavfel, det gick fort i ett åskväder här, ville rycka ut nätdosor(har bränt dem någon vecka tillbaka.  jag förtydligar.  Den fick nytt stift, tändungen som låg på efter ställdes rät och före, bilen gick bra, jättebra.  En timme senare så är jag tillbaka på misstämning, och att den inte går på alla burkar.  Och kan man köra så till min verkstad?  Alltså utan att den går rent och på alla?!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...