August 9, 20186 yr comment_162936 Relativt nyinköpt, jag har kämpat en del med värme och löst det, men mitt huvudproblem nu är: Den har gått perfekt, startat klockrent och rullat på, bra tomgång etc, förra veckan tätande jag upp grenrörsfläns och avgas som läkte(rätt mycket) den blev tyst och fin åsså helt plötsligt två dagar senare så har jag längre ingen tomgång. Start dock ok. Vanligen får jag sitta en stund och vänta med gas tills den blir varm, men nu så dog den direkt då jag släpet gasen, även om varm. Jag skruvade upp tomgången(Holly CFM 390) så jag fick möjlighet att lägga i växel, men nu blir den helt omöjlig att starta när den är varm. Måste lämna en 30-60 min. Den har även tidigare(då den gick bra) varit lite svårare att starta varm, men startat. Sen blir den även svår kall, nu i går. Svår att starta varm och kall, dvs svår att starta, får liksom verkligen tvinga fram soppa, pedalen i golvet och den hostar igång. Upptäckte på kvällen att den dessutom då luktades del bensin, hostade rejält i avgas och släpet svartrök. Nu i morse så blev det rejält med smällar svartrök och sen ojämn gång som slutligen gick ner till att inte tända på alla cyklar och den känns som den vill dö hela tiden. Till verkstad där killen där sätter sig i och då smäller den igång direkt och tänder på alla 8, går perfekt. Men han ställer om tändungen som var på efterkänning till förtändning, dessutom tillfälligt byter han det stift som inte tände tidigare Autochoken är borrlyft, det är brytarlöst, motorn är renoverad från botten 15-16 en Falconmotor från 68, men som legat på hylla sedan 80. batteriet är nära nytt, likaså kablar till startmotor etc. jag har kollat alla slangar, vakuum etc och de är på plats och ok. jag har blåst startgas runt fuggen och det verkar tätt, inge slem i olja eller vatten, ingen motorolja läker(vätar lite runt ventilkåporna, men lite). Så tillfälligt stift på plats och rätt tändning, går som en klocka igen, i ca 2 timmar sen börjar den bluddra och bet sig, nästan stannar jag får kämpa till garaget. Först thing på morgon of till verkstad på 6-7 burkar, helt nya Motorkraft/ford-stift runt om, än gång till kolla tändning, kolla slangar allt funkar perfekt. En liten konstighet möjligen är att att de stift som satte i tidigare har inte bygeln rakt ovanför gnistdelen utan på sidan(Autolite) tor jag det var och att alla stift var rätt oljiga på gängorna, men det kan vara från det lilla vätandet, från ventilkåporna jag nämnde. Allt kollat och mutanten smäller igång på första, går som en klocka, skön att köra, funkar bra...... i tr timmar ca sen samma visa igen, sur, bluddrar, vill tjuvstanna, förutom en sak då man gasar ovan bubblet/bluddret, verkar den gå lite bättre och den startar om än med pallen i botten, samt att nu tänder den på alla 8 om än djävligt dåligt på låga varv, jag får kränga mig ut, snabba mig att öppna huven, fånga gasreglaget, för att hålla den igång, skruva upptomgångsskruven så att jag har en sportslig att ta mig fram och bak, till garage etc, för tomgången har jag som sagt helt förlorat och har nästan ingen även om jag vrider skruven i botten. Det luktar mkt soppa, bensinångor överallt, det känns som den blir rejält sur! Men det är som sagt samma inställningar jag har haft i 1,5 månader,som jag köpte den och den har gått klockrent hela tiden, förutom nu. jag utesluter att någon skall ha mixtrat med den. jag märkte att tändspolen blev rätt varm, jag höll handen där då jag krängde mig ut och nära brände mig VAD ÄR DET FRÅGAN OM? VAD ÄR DET SOM HAR HÄNT? Nya stift, gamla stift, kollade slangar, kollad tätning, ställd rätt från fel,,,, jag känner mig lite handfallen och behöver er hjälp! Ett PS som förundrar mig en del är att fram på insuget, nedanför spjällaxeln i en av de små groparna så är det lite vått, ofta, Röd olja, trans-olja. Hur har den hamnat där Petter
August 10, 20186 yr comment_162940 Kollat vakum modulatorn ? ( bakkant på aut.lådan) Defekt modulator kan göra att transolja trycks/sugs in i motorn. Du hade väl även problem med lådan i en annan tråd ??
August 10, 20186 yr Author comment_162943 En uppdatering, i dag bytte jag plats på spolen, så den inte ligger vägg med varm motor och såg till att den fick 12V rakt av(vilket den inte fick innan) Överhuvudtaget så går den kanon nu, mkt rappare, förutom efter en stund, då den blir varm, bluddrar och svartryker en del, vilket viskar om obrända avgaser eller olja i burkarna. men den verkar tät, drar absolut ingen olja! Men som sagt jag är lur på Vakumregulatorn till lådan, C4. det har hänt att jag sett rött klet under förgasaren, vilket tyder på trans-olja. På måndag får CH Dufenberg kolla på den, lite av bossebildoktorn i V8-branchen och duktig på fuggar. Sen har jag bestället en regulator och byter i alla hänseenden! Det är så himla skumt, det var verkligen från en natt till morgon det började, inget skruv därimellan, så jag misstänker att det är något som har "gått sönder" Tips emotages
August 10, 20186 yr Author comment_162947 1 hour ago, RobbeStockholm said: Har du gjort kompprov på motorn ? Hej tack Jo verkar ok, moderatorn är nog det jag får jobba med nu. jag har eliminerat värme/ånglås, sätt till att jag har rätt kräm i spolen, kollat alla vacumslangar etc så fördom en motor med slitna tätningar och ringar, dvs , Komp (som jag kollat) är det liksom bara modulation kvar. Men sen får jag väl någon form av dom på Måndag då jag skall till Trollkalren Dufvenberg.....
August 12, 20186 yr Author comment_162986 All körtest under helgen funkar perfekt, den smäller igång perfekt, då kall, men går lite oroligt och tänder liksom lite fel, men perfekt tomgång(orolig sådan) lätt att peta i växlarna på C4:an. Då man kör har det blitt ett djävla klipp sedan jag ställde tätning och bytte tändspole + placerade den spolen längre från motorn, aka, lite kallare och luftigare. Dessutom har jag bytt stift(till Motorkraft) men då man går ner i varv, korsningar etc så är den lite orolig och jag är liksom rädd att den skall stanna hela tiden. Då jag står still, kollar olja etc så efter en liten stund några minuter så hör man tydligt hur den går ner i varv och jag får liksom rädda den med gasreglar eller foten. Sen då man ställer den och försöker starta igen så blir det en kamp där ofta pellen i golvet då man vrider nyckeln är ända alternativet, då hostar den igång mer på tur än.....
August 12, 20186 yr Author comment_162991 3 timmar sedan, Kalaspuffar said: Med varm motor skall man ge ca 1/2 gas vid start Tack skall pröva det, jag tror jag har prövat det och oftast är det att läta den gnugga och sen full pelle, då brukar den hosta igång även varm. Nu skall jag kolla om min ojämnhet ärar att göra med felaktigt byggd vehusvetilation. Jag har nu frånhögra(sittsidans) ventilkåpa en slang som går till luftfilter och locket fan på andra ventilkåpan är ett sådant fast plåtlock. Det innebär bara en väg,,,,jag känner och har läst mig till att det känns fel. Borde det inte där vara ett ventillock. Vad tro ni?
August 13, 20186 yr comment_162993 spolen ska inte ha 12 volt,då bränner du spetsarna, det finns ett inbyggt motstånd i bilen,koppla tillbaka till original kabeln spolen ska ha 6.6 volt. annars blir den het o fungerar dåligt.
August 13, 20186 yr comment_162996 Du skall ha ena sidan till luftburken och andra sidan till insuget med PCV ventil, den skall skallra när man slår till den. Så brukar vevhusventilationen kopplas.
August 14, 20186 yr Author comment_163039 Nu har jag bytt spole, bytt plats på den så den får mer luft och kyla(hänger faktiskt tillsvidare på Monte Carlo-staget. Sen har jag kopplat om alla vakum och vent-slangar, inte bytt plats eller så utan mest skurit rem dem. kollat anslutning, gjort rent och återfäst. Sen har jag runt om efterdragit ventilkåporna, de vätade en del. Där skall jag senare byta packningar. Sen slutligen ställt tändningen två gånger en gång högt och då gick den som ett skott, men totalvägrade att starta varm. Tog ned tändningen ca 25% från högtändning och nu blev den mot förra läget lite slöare,men startar och är funktionell. Tillsammans med tidigar ditsättning av fläktkåpa etc så funkar det rätt ok, just nu. Fuggen harklar sig en aning, vid pådrag och jag skall nästa vecka till legendaren Dufva, som får ställa den samt byta modelator, som nog är ett av huvudproblemen. Trycker hydralolja åt fel hål upp i vakumet. En lite uppdatering Petter IMG_0163.MOV
August 14, 20186 yr Author comment_163040 Två bilder innan Monte Carlo, fläktkåpa och ny spole. Oljestickan är skitful, men den gör sitt jobb
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.