Peter Ekelund August 26, 2018 Report August 26, 2018 Vad tror ni om detta? Pinjongen vandrar lite ut och in. Man kan se det på filmen ifall man tittar lite noga. Byta rubbet eller enbart pinjonglager och kollapshylsa? 2008 GT. 12000 mil. VID_20180826_101926.mp4 Citera
grufman September 1, 2018 Report September 1, 2018 pinjongen skall överhuvudtaget inte kunna röra sig radiellt eller axiellt. Sannolikt har dock både kronhjul och pinjong slitit snett, plus att det sannolikt gått runt spånor i bakaxeln. En fullagning är att bara byta pinjonglager, men det finns nog en risk att det blir både kronhjul, pinjong och även diff. Mitt tips är att leta efter en beg bakaxel på skroten. Enklare att bara flytta över och hinka den gamla. 05-14 är nog 100% samma lika bara du väljer för rätt motor och rätt växellåda (finns få undantag, bla bullit kom original med 3.73, men ej så sannolikt att du hittar en sån på skroten) Citera
Peter Ekelund September 2, 2018 Author Report September 2, 2018 Har bestämt mig för att byta rubbet i axeln med nya grejer. Delarna beställda hos Grufman och jobbet görs av Bengt Wittander, Competition Cars i Dalby. Finns en axel på skroten i Sverige med rätt utväxling och den har en avdragen låsbult till diffaxeln. Ville inte chansa på den. Med frakt och ny olja samt utbytt bult är den axeln uppe i 9000kr.... Citera
Peter Ekelund October 16, 2018 Author Report October 16, 2018 Blir en kort uppföljning om hur det gick. Hämtade bilen idag med helrenoverad bakaxel. Wow vilken skillnad! Inget ylande, inget skorrande, inget klonkande och man kan höra stereon på låga volymer! Smoooth är rätta ordet. Delar kostade 7000 och arbetet gick på 5000kr. Bättre än en axel från skroten. 1 Citera
Peter Ekelund October 16, 2018 Author Report October 16, 2018 Såg nu att det kom in en bakaxel av rätt modell och utväxling på Blocket igår. En sån väntade jag på i 1 1/2 år.... Typiskt!!! Hahahaha! Citera
doc October 22, 2018 Report October 22, 2018 Min cab från -65 (USA-import 2015) har kanske ett liknande problem. Då jag kör med varken gas eller motorbroms så är det ett vinande, inte särskilt högt, ljud från bakaxeln. Är det normalt? Skall jag kolla något mer? Citera
66musse October 22, 2018 Report October 22, 2018 Hej. Vinande bakaxel är inte ovanligt och då krävs renovering för att få tyst. Du kan ju kolla hjullagren på 65:an, de kan låta rätt bra när dom är slitna. Testa att svänga kraftigt höger och vänster och lyssna om ljudet ökar eller minskar, du förändrar belastningen på hjullagren då och kan förhoppningsvis höra en skillnad. Lycka till Citera
Recommended Posts