Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Då jag startar och ca några minuter framförallt då jag har kört ut och bilen står lite ner/framlut(någon grad bara) så knackar det relativt intensivt/högt i närheten av eller direkt från generatorn.  Det är inte direkt då man startat utan efter ca 30 sek - 1 min och sen pågår det ungefär lika länge.  Ev fortsätter det en del men då jag tycker det känns som det lägger av fort.  Då jag kört en liten stund är det i varje fall inget där,  Helt tyst!  Då jag vid ett tillfälle för några månader sedan råkade spänna remmarna lite hårt, blev det ungefär samma sak men även då den var varm.  Jag har lyssnat på Motorn, men lång järnpinne och den känns ok, ingen "Donk", inget tickande utöver det som lyftare etc bör ge.  Motorn är renoverad botten och upp 14-16, alla lager, styrningar allt. Inte borrad, bara honad.  Det är en Falcon -uturamotor fyrport som plockades ur den bilen ca 1980 och sen legat på hylla.  

Obs det är alltså bara då den är kall men i exakt takt med det övriga, inget slammer, lite lätt metalliskt ungefär som om något spänner snett och det försvinner fort...

Olja 15/40 ( som den  verkar trycka ut en del, har en eller ett par matskedar på golvet då den stått.  Men hittar fan inte vart, ev Insugspackning.  Stickan är i rätt längd, tror jag, men jag skall innan vintern byta olja och Filter, bara för att och då får jag ju veta mängd/sticka.  Den går bra, går som en klocka i övrigt, mycket tyst i motorrummet, inget fartmonster.  jag hade en månad tillbak mycket problem med en Vakummodelator, som tryckte v-lådsolja bakvägen in förgasaren, men det lär ju knappast vara en del av det här knacket.... Dessutom tror jag det även var då, om den var kall

Det kommer dessutom och går, vissa dagar, är det tydligare, andra tänker jag inte eller hör det inte eller finns det inte...  Det är alltså inget jämt knack/slammer utan kommer och går verkar det som..

Ändrade %s av %s (%s)

jag har inte löst det, men förstår det, knacket,.  Det är ett metalliskt ljud och så pass öppet att jag förstod att det var något öppet mekaniskt och det kommer och går.  Det är något med remskivorna, fläkten, kåpor och detaljer.  Det är svårt att exakt se och förstå då man har motorn igång.  . Så det får bli remmar av och kolla så att inget av vikt tar i varandra....