Jump to content

Rost och fix


Alin92

Recommended Posts

Jag håller på att fixa en massa smårost, golv och anat.  Bland annat är Torqueboxens undersida på tapeten,  Övrigt av boxen är hel, ser jag då jag har bänt sär allt, men däremot ser jag att jag nog vill kapa ut och byta en bit i balken, ungefär där rambenet vänder uppåt.  Det är i och för sig en liten bit där det finns lite rost, men förmodligen vill jag passa på att byta en lite större bit.  jag "patchar"

Nu fråga, kan jag kapa ut och på så sätt försvaga balken emedan jag grejar, utan oro?  Eller bör jag palla upp och böka alternativt ta del för del av de ca 10-15 cm jag vill byta. jag menar alltså att ha den stående på pallbockar inte rensa ner mer och strippa, eller stag upp,, ni förstår.

Det är en uppbars en gammal lagning, jag tycker den är ful, den har lite rost i ena hörnet, men jag vill byta alltihop, från böjen på rambenets insida till mitten på Iorque-boxen, ungefär.  Det är någon som bytt lagat boxen nederdel, lappat i balken, typ. Pinsvetsat!  Sen kletat spackellire här och där. Enligt uppgift skall det vara för-förra ägaren.  Jag var medveten om skadan och vill greja det innan jag byter fjädrar, bärarmar etc

jag behöver er djupa kunskap.  jag är helt rudis på Mustang.  Svetsa och plåtjobb är inget problem...

tack på förhand

P

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hissade upp det hela så jag kom under, fäst främre fästpunkter på rambalken där tvärsteget går in.  Nu vet jag varför min undersida i Iorque boxen var dålig..  Det var hål från innerskärmen.  Det sprutade helt enkelt in.  Övre delen av boxen var hel, men inne på box:ens botten mot rambalken låg väta, grus, asfaltrester och rost.  jag kapade bort allt ihopa + lite av rambalken, som jag "Patchade".  Sen lagade, "Patchade" jag även i skärmen, och imorgon trycker jag dit en ny bottendel.  Det blev många svetsar, som jag fick loppa mig fram med för att inte skapa för mycket spänning alt brand.  Jag skulle i och för sig nog ha slipat och gjort rent lite bättre, underredsmassa etc.  Men nu blev det som det blev,  Det är snyggt, sitter ihop och är starkt som fan.  I balken/rambenet just där det kommer ned och bakåt bytte jag 20 cm av botten.  Det var hyfsat där men avmagrat av gammal rost och lite knöligt, så jag bytte hela biten då jag ändå höll på, framförallt då jag har fått låna en pelare/verkstad och rejäl svets.  Inget jag skulle vilja göra då jag använder bara pallbockar....

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Varför är Iorque box:ens underdel på slutet mot Rocker panel nerböjd och upp igen.  Varför är den inte rakt på?  Det är väl ca 2 mm så det kan ju vara ett sätt att få lite struktur, är det fallet?  Då det gäller underdesförstärkning till Cab så går den ju mer rakt på.  jag har byggt en egen Torq-box och bytt all hela, den var väll egentligen inte så dålig, förutom något litet mot hjulhuset och sen själva underdelen som fått lite stryk.  jag har bytt allt nytt själva, med bockmaskiner, falsar och plåtsaxar, kul men lite jobbit, jag köper nästa gång, men nu har jag fortfarande problemet under, skall jag göra den böjda delan ca 10 cm in från Rocker och upp igen till just rocker, eller skall jag gå rakt på?  jag har i botten en rätt mycket tjockare plåt, än 2 mm.  Så det är tufs nog rakt och lite jobbigt att bocka runt?  Synpunkter

Link to comment
Share on other sites

Skall fota i morgon, men det jag menar, i ord, är att boxens underrede sluttar från fram rail, mot rocker, där de sista 10-15 cm så att säga gör en kraftig inbön innan den kopplar till rocker, men jag fattar i princip att det är för att genom veckning och böjar få en starka plåtbit.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...