68mustang November 2, 2018 Report November 2, 2018 Hej håller på att ta ner automatlådan och ska bland annat byta bakre packboxen. Det finns flera olika att beställa: fläns, fläns/damask, med bussning osv. Vad är det jag ska beställa? Bifogar bild från vp Citera
Per Berglund November 2, 2018 Report November 2, 2018 Vilken packbox har ingen roll alla funkar Bussning är bra att byta men kräver att du plockar av hela bakre struten och då behövs kanske en ny packning till den. Ofta är den inte packboxen som läcker utan att själva Yoken som är slut Är det ett spår i Yoken är det ingen ide du bara byter packbox utan du måste även byta Yoke Citera
68mustang November 2, 2018 Author Report November 2, 2018 Yoken tittade jag på och kunde inte se eller känna någon repa på. Ska jag köpa bussning också och byta? Ska jag bara ta en av de packboxarna då, eller är någon av dem bättre? Citera
Per Berglund November 2, 2018 Report November 2, 2018 Jag renoverar C4 och byter ALLTID bussningen. Du får själv avgöra om det behöv. Packboxarna är alla lika i princip...Några av de äldre har en förlängning men det är inget som har någon bättre funktion. Ska du byta packbox bak byt även vid oljepumpen också då den är minst lika känslig. Citera
68mustang November 3, 2018 Author Report November 3, 2018 (redigerad) PVid närmre undersökning så är det spår i yoken. Jag har inte budget att köpa en ny just nu. Funderar på att testa att återanvända den och byta packningen och hoppas på det bästa. Inte optimalt men... det värsta som kan hända är ju att jag får byta den i efterhand tack per för din expertis Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund November 3, 2018 Report November 3, 2018 Det där ser inte farligt ut så bör funka Bra att slipa Yoken med ett fint våtslippapper typ 1200+ Ska vara lite matt yta så det finns en struktur för oljan att hänga kvar på Citera
68mustang November 6, 2018 Author Report November 6, 2018 Finns det något läge som inte är bra för lådan att ligga i? Jag har den nu på min arbetsbänk och gör ren den och tänkte vippa den på sidan för att komma åt, gör det något? Tänkte även ha den liggande på sidan när jag byter filter och trågpackning är det ok? Citera
Per Berglund November 6, 2018 Report November 6, 2018 Har absolut ingen roll. Det är kladdigt i alla lägen! Här ser du mitt kladd! Om du ändå har den i det bekväma läget så är det fler saker jag skulle gjort och det är enkelt för nästan alla! Kräver en "packningssats" från Hansen racing= alla packboxar + packningar + gummin 1) Byta packbox växelväljare 2) Ta bort servo som ALLTID är fullt med klet oavsett filterbyte...Byt gummi ringar där 3) Gör rent hela ventilpaketet vilket kräver en papperspackning 4) Byt ut vakuum modulatorn 5) Spänn om främre och bakre band....Då brukar man byta låsmuttrarna som medfökjer packningsats Alla dom punkterna är extremt viktigt för rätt funktion Men funka den klockrent finns ingen anledning Citera
68mustang November 7, 2018 Author Report November 7, 2018 Ja den fungerar ju som den ska, möjligen så tycker jag att den slår i backen och ettan lite väl hårt när bilen är kall, men det tror jag har mest med det höga varvtalet att göra? Nu har jag fått bort det centimetertjocka smuts/oljelagret på lådan, men den är ju förtfarande helt svart. Har någon en bra ide hur jag ska få den skinande ren? Jag kan väl av miljöskäl inte ta ut den och spola den på garageuppfarten va? Blir inte bra att få ner det i grundvattnet. Citera
Per Berglund November 7, 2018 Report November 7, 2018 Mycket som kan få lådan slå hårt men helt klart högt varv över typ 700rpm medverkar till hårdare tillslag. Men även en justering av banden hjälper....Mindre glapp ger stabilare tillslag. Feljusterad förgasare kan också bidra...Med för öppet spjäll så sjunker vakuumet och då ökar lådans tryck vilket ger hårdare växel. Så se även till att en ny vakuum modulator och nya slangar går till lådan så inte vakuum försvinner i läckage Glöm få lådan skinande! Aluminiumet på C4 är väldigt porigt och svårt få rent. Jag skulle bara tvätta av den med kallafettning och diskborste. Kan vara riktigt effektivt! Citera
68mustang November 9, 2018 Author Report November 9, 2018 Nu har jag kommit så långt att jag har bytt den bakre packboxen och ”screen”. När jag ska göra rent tråget upptäcker jag att det ser ut som att någon dragit åt för hårt nån gång. Vad tror per? Kommer det att läcka? Ska jag köpa nytt tråg? Sista bilden visar hur det har buktat sig runt bulthålen. Citera
Per Berglund November 9, 2018 Report November 9, 2018 Ja det är nästan alltid så. Bara sätt trågkanten mot en träbit och hammra tillbaka bulorna. Torka av allt med sprit/förtunning så det är fettfritt Limma på packningen (ej silicon) och skruvarna ska dras med 13Nm så blir det varken för mycket eller för lite. Jag brukar se till så en del av limmet även finns med i ner i gängorna en gnutta. Funkar lite som locktite på trågbultarna som gärna gängar ur. Innan du trär på yoken så se till det är fett på insidan av yoken men även utsida. Insidan tar man lite för det fungerar som en lite dämpning Utsidan så inte packboxen nyper fast mot yoken Citera
68mustang November 9, 2018 Author Report November 9, 2018 Tack för tipsen! Det tar jag till mig. Alla knep som minimerar risken för irriterande fläckar på garagegolvet tas tacksamt emot. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.