Jump to content

Recommended Posts

Hej. 

Tänkte göra en översyn i vinter på

min 302 från 69. Köpte på mig ett top end kit och glad i hågen tog jag ur motorn och rev i sär. 

Slutade med att hälften av kamdrivningen låg i sumpen, 

delar av kamlager trillade ur när jag demonterade kam, samt hiskeliga vändkanter i loppen när jag lyfte på topparna. 🤔

rev således vevaxeln och visst, där var det illröda vevlager. Dessutom snedslitet på ett par av vevstakarnas storändar vilket tyder på ev krokhet. 

Ramlagren såg mer ”ok” ut men det får bli renovering av bottendelen. 

En fråga, någon som kan tipsa om en bra motorrenoveringsfirma i göteborgsområdet? 

Utan att veta före uppmätning och sedvanlig tvätt ser det ut att bli: borrning/decka, 

byte kamlager

kontroll/slipning vevaxel

kontroll/ev riktning av vevstakar. 

 

Min andra fråga är, vilka kolvar rekomenderas? Fabrikat att undvika, någon typ med bättre kompression etc? 

 

Har i nuläget helt original 2v motor. 

Köpt ett top end kit med edelbrock 600cfm, Weiand insug,

edelbrock toppar, 

howard CAM 

nya lyftare, stötstänger, oljepump, bränslepump etc samt det mesta i kringutrustning nytt. 

Något annat ni kan tipsa om när jag ändå har isär motorn? 

 

Med vänlig hälsning, Erik 

 

 

97EB3FC4-1500-4996-98ED-32C88DC788FA.jpeg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...