Jump to content

Shorty hedders


Ockelbo Roger

Recommended Posts

3 timmar sedan, Ockelbo Roger said:

Tack för tipset. 

Men hittade inga shorty headers där! 

Tänkte nämligen kunna montera dom innan mont av motorn, 

Tänkte ha psyket kvar 😊

Psyke? Du menar förstås att du är gnällig och inte vill förstöra manikyren!

Jag hade inga problem montera long tube på plats i 69 med 428 FE

Fast jag bryr mig inte om lite blodiga knogar heller!   

"tror man det är svårt så blir det skitsvårt"

IMG_6684.thumb.jpg.8ab4cedc9718e7b96b8a735faa90de18.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Manikyr ä inte min grej.! 

Men bilen ä i de närmaste original å ja, jag har original grenrör. Men ska montera en mer vässade cj som behöver lite bättre flöde. 

Å har även supercompetition headers 

4" 

Men tycker att shorty "sticker ut" minst mot original. 

Tack 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, Ockelbo Roger said:

Manikyr ä inte min grej.! 

Men bilen ä i de närmaste original å ja, jag har original grenrör. Men ska montera en mer vässade cj som behöver lite bättre flöde. 

Å har även supercompetition headers 

4" 

Men tycker att shorty "sticker ut" minst mot original. 

Tack 

 

Helt onödigt att byta isåfall

Shorty kommer inte bidra med något alls i effekt annat än ökad värme i motorutrymmet.
Det är knappt det ens märks på bromsbänk annat än ett par futtiga hästar.  Klart överskattat!

Jag skulle behålla original det är coolt, tyst och minskar problemen.

Full lenght då kan man börja märka av det

 

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt. 

Men motorn ä byggd å bromsad för headers å i samråd med Seved så tycker han att shorty ä å föredra.

Typ en kompromiss isf rätt headers med de problem dom medför. 

Men 3 y rör har ja ingen erfarenhet av,

Verkar ju mycket smidigare än mina race headers. 

Link to comment
Share on other sites

Bromsning har ingenting med när motorn är monterad i bilen.  Då måste man ändå göra om allt.

En bromsning i bänk görs endast på full gas över 3000rpm så dom värdena är nästan helt värdelösa när motorn är i bilen.

Är det en bil för gatbruk så kommer du 99.99% av tiden  inte ens utnyttja 100hk så Shorty är fortfarande helt onödigt kontra gjutjärn.
Sen de stunder du tänkt ha roligt så får man värdera det hela utefrån vad man önskar
Det är inte så att du kommer få ut exempelvis 500hk med gjutjärn och 550hk med Shorty.
Snarare 500hk  eller 510hk och är inget som märks som sagt.

Med Try Y blir det ett litet skutt till på + 5-10hk

I race samanhang är ju allt detta värt!

Har märkt flera andra "dekaltrimningar" som knappt är märkbara
I min 410W körde jag omkring med ett rejält K&N filter burk med lock.
Fick sedan för mig testa en Ford original plåt luftrenare och jag kan inte ens på marginalen känna någon försämring alls
Faktiskt går den nog tystare istället.

Tips kolla testerna på Engine Masters där dödar man skrönor på löpande band så jag har lärt mig mycket

376203571_ScreenShot02-08-19.thumb.JPG.67fb1f9be63111b1b9a53e7fa03b1277.JPG
 

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt. 

Men motorn ä byggd å bromsad för headers å i samråd med Seved så tycker han att shorty ä å föredra.

Typ en kompromiss isf rätt headers med de problem dom medför. 

Men 3 y rör har ja ingen erfarenhet av,

Verkar ju mycket smidigare än mina race headers. 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Ockelbo Roger said:

Manikyr ä inte min grej.! 

Men bilen ä i de närmaste original å ja, jag har original grenrör. Men ska montera en mer vässade cj som behöver lite bättre flöde. 

Å har även supercompetition headers 

4" 

Men tycker att shorty "sticker ut" minst mot original. 

Tack 

 

Om du vil bli av med dina orginala 70 CJ grenrør så er jag MYCKET sugen!!!!!!

 

Mvh

John

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Ockelbo Roger said:

Hej 

Ska endast byta motor mot en mer vässad pga att den som sitter i ä väldig "snuvig" 👍

Så alla original delar guld värt. 

Vad har du för bil 🤔

 

 

70 CJ Convertible. Gammal Svensk bil sen 1976. Jag kjøpte den i 1999. Orginal grenrør har efter MYCKET eftersøkning hamnat på en ombygd 1969 rak 6 bil , men nu med en 390. Bilen har varit i Norge men er nu på Island!!!  

 

Låååååååååång story.

Min bil her http://www.ponysite.de/johnbakke.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...