Jump to content

Bakaxel utväxling från 3.55 till 3.73 på S550 GT serien manuell vxl


Recommended Posts

(redigerad)

Hej 

Behöver hjälp med att stilla min nyfikenhet angående byte av bakaxel utväxling på en mustang 2019 manuell, därför söker jag svar av er andra mustang gurus.

Om man ska ändra ifrån 3,55 till 3,73 är det tvunget att lada en ny tune eller det räcker att ändra värdet i PCM (Power controll modul) , vill unvika att ändra tune.

Med vänlig hälsning 

Ändrade %s av %s (%s)
2 timmar sedan, Evald said:

Hej 

Behöver hjälp med att stilla min nyfikenhet angående byte av bakaxel utväxling på en mustang 2019, därför söker jag svar av er andra mustang gurus.

Om man ska ändra ifrån 3,55 till 3,73 är det tvunget att lada en ny tune eller det räcker att ändra värdet i PCM (Power controll modul) , vill unvika att ändra tune.

Med vänlig hälsning 

Hej 

Inte svar på din fråga, men är det en manuell eller A10. Manuella har redan 3:73, 

42 minuter sedan, RRS550 said:

Hej 

Inte svar på din fråga, men är det en manuell eller A10. Manuella har redan 3:73, 

hej det gäller manuell låda , glömde skriva det. Eu mustangen kommer tyvärr med 3,55  utväxling i europa. .

20 minuter sedan, corvette said:

JA du måste ha en en dosa och ändra bakaxelutväxlingen 

Tuner , typ SCT eller nguage förstår jag att det är tvunget , jag undrar om det behövs en ny programvara som måste ladas in på bilens dator, eller det räcker med att gå in i parametrarna till bakaxelutväxlingen och ändra. Som man kan göra på Ford Performance procal tool.

20 minuter sedan, Evald said:

Tuner , typ SCT eller nguage förstår jag att det är tvunget , jag undrar om det behövs en ny programvara som måste ladas in på bilens dator, eller det räcker med att gå in i parametrarna till bakaxelutväxlingen och ändra. Som man kan göra på Ford Performance procal tool.

Av det jag läst så skall det inte behövas en tune

22 timmar sedan, Evald said:

hej det gäller manuell låda , glömde skriva det. Eu mustangen kommer tyvärr med 3,55  utväxling i europa. .

Jag har 3,31 på min EU-mustang. Man låda. 

(redigerad)

Performance pack 1 och 2 och bullitt årsmodell 2018- och framåt (bullitt 2019) i USA har 3.73 utväxling original monterat, men det går att välja även på andra mustang gt som extra tillval. Fattar inte varför ford Europa har bestämt att det ska vara 3.55, särskilt inte med den uppdaterade mt82-4 växellåda. Där växlarna är ännu mer utdragna. Toppar 130km/h på tvåan, och maxar hastigheten på 4ans växel. 🙄. Visst vi får bättre bränsleekonomi, men vem bryr sig om det i en sån här bil, vi förlorar acceleration. 

Ändrade %s av %s (%s)
26 minuter sedan, Robban1 said:

Korrekt

👍 Det skiljer vissa detaljer på GT och EcoBoost. Vet ej om växellådorna skiljer sig åt mellan gtn och ecoboosten. Uppenbarligen bakaxel utväxlingen. Kan tänka mig att EcoBoosten är snabbare på en avancerad bana än gtn,  mer balanserad inte så framtung,  båda har sina för och nackdelar. 

4 timmar sedan, Evald said:

👍 Det skiljer vissa detaljer på GT och EcoBoost. Vet ej om växellådorna skiljer sig åt mellan gtn och ecoboosten. Uppenbarligen bakaxel utväxlingen. Kan tänka mig att EcoBoosten är snabbare på en avancerad bana än gtn,  mer balanserad inte så framtung,  båda har sina för och nackdelar. 

Det stämmer att ecoboost är lättare än GT och därmed mer lämplig för aktiv körning på krokvägar eller bana. 

3.55:1 jämfört med 3.73:1 är ett litet steg, 5% skillnad.

ca 50 rpm per 1000 rpm.

Tex. varvar med 5000 rpm med 3.73 då varvar den 4750  rpm med 3.55.

Det är upp till en själv om man tycker man får det lilla extra för pengarna man lägger ner på det.

  • Thanks 1

Tackar för den uträkningen 👍 

Får köra en sommar först och utvärdera det hela. 3.55.   3.73.   Eller rent av nästa steg till 4.09. 😁 

On ‎2019‎-‎03‎-‎09 at 12:07, Evald said:

Performance pack 1 och 2 och bullitt årsmodell 2018- och framåt (bullitt 2019) i USA har 3.73 utväxling original monterat, men det går att välja även på andra mustang gt som extra tillval. Fattar inte varför ford Europa har bestämt att det ska vara 3.55, särskilt inte med den uppdaterade mt82-4 växellåda. Där växlarna är ännu mer utdragna. Toppar 130km/h på tvåan, och maxar hastigheten på 4ans växel. 🙄. Visst vi får bättre bränsleekonomi, men vem bryr sig om det i en sån här bil, vi förlorar acceleration. 

Miljöpartiet bryr sig 😉

  • Haha 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...