Jump to content

Lufta bromsar


datmbn

Recommended Posts

Nöden är uppfinningarnas moder heter det !

För ett tag sedan när jag hjälpte en person att byta/skarva ett bromsrör, råkade jag på en luftningsnippel
som inte gick att få loss och då började jag att fundera om det fanns något annat sätt att få ur luften ?
Jag kom då på att vätskevolymen som finns i en fullt utpumpad bromskolv är ganska stor, troligen större än volymen i 
bromsröret ! 

OK lite räkning innerdiametern på ett "normalt bromsrör är 2.8 mm tvärarean blir då 1.4x1.4x3.14=6.1
Diametern på bromskolvarna på tex Mustangen är 60 mm fram och 38 mm bak med en slaglängd på 50 respektive 40 mm
Vätskevolymen blir då 30x30x3.14x50=141300 respektive 19x19x3.14x40=45341  om vi då delar dessa volymer med rörets tvärarea 
får vi fram den rörlängd som motsvarar kolvens volymen  141300/6.1=23163 mm   45341/6.1=7432 mm 
Vi kan alltså konstatera att volymen på kolven mer än väl räcker till för att fylla röret (även om vi räknar med ABS och huvudcylinder)

Det enda man behöver göra för att få bromsen luftad är alltså att pumpa ut kolven så långt som möjligt och pressa tillbaka den 
låt säga 2 ggr för att vara säker. 
Om du är osäker på om volymen bak verkligen räcker till, jobba då diagonalt(tvåkrets kopplat så) 
och använd även kolven fram (pumpa ut båda kolvarna pressa tillbaka bak och sedan fram)

Hur funkade det då i praktiken? Jo efter rörbytet blev bromsen alldeles utmärkt luftad och bilen gick igenom besiktningen.

Denna metod kommer jag att använda nästa gång som jag byter bromsvätska.
 

MVH Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja det funkar ju också bra förutsatt att man får loss slangen !

Hur som helst så slipper man ju allt spill och slabb med bromsvätska om man använder denna metod.

Med vänlig hälsning Mats 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...