Jump to content

Recommended Posts

Hej!

 

När jag köpte nya fälgar så installerade jag nya däcktryckssensorer och fick även en dosa till att programmera dom med. Problemet är att jag inte kan få bilen i "learningmode" så jag kan börja programmera dom.

 

Här provat med nyckeln enligt länken

https://lmr.com/products/Mustang-TPMS-How-Reprogram-Mustang-Tire-Pressure-Monitoring-System

men får ej bilen att tuta.

Bilen är en 2008 gt500.

Någon som gjort detta och fått det att fungera?

59 minuter sedan, ekan said:

Så jag måste koppla om lamporna?

Behövs inte. Om du läser länken där jag skrev hur man programmerar tpms, kommer du fixa det lätt. 

Enda skillnaden jag kan hitta i beskrivningen är att jag INTE ska trycka ner bromsen först om man jämför mot länken jag skickade. Får testa detta imorgon, tack för tipset, jag återkommer hur det gick

11 timmar sedan, ekan said:

Enda skillnaden jag kan hitta i beskrivningen är att jag INTE ska trycka ner bromsen först om man jämför mot länken jag skickade. Får testa detta imorgon, tack för tipset, jag återkommer hur det gick

Den beskrivning som jag har lämnat i länken, har jag själv gjort med min fd mustang utan problem. 

On ‎2018‎-‎12‎-‎03 at 15:45, datmbn said:

Nu när vinterdäcken har kommit på så blev genast TMPSvarningen lite mer iriterande, så jag bestämde mig för att stänga av den. 
Jag har även en TMPSgivare i sommardäcken som börjar bli gammal och larmar var åttonde mil.

Det du behöver för att göra detta är:
1. en dator med windows (lämpligen en laptop med stöd för BT)
2. tex en sådan här OBD adapter https://www.runns.se/felkodslasare/felkodslasare-ford/felkodslasare-forscan-elm-327-bluetooth
3. Lämplig Programvara tex https://forscan.org/ (du behöver hämta extra licens gratis på forscan också)

Hur man startar programet och kopplar upp sig till bilen finns tydligt beskrivet på Forscans forum.

Du kommer i dagsläget bara att komma åt 2 moduler i programerinsläget IC. och GEM/SJB (planer på att implementera även PCM finns 
och då blir det ju änn mer interssant)
I felkod och serviceläge kommer man åt alla moduler så att man kan scanna och mäta alla olika PIDs, man kan även utföra serviceåtgärder 
tex. Lufta ABS och provköra fläcktar osv.

Börja med att läsa https://docs.google.com/document/d/1-8dKaS_Spu4Zw4hV_CrKC4tLoP9G8yejqegF1wxIqxY/edit så förstår du bättre 
hur programeringen går till.

OK hur gör man då?

Börja med att gå in i ass-build för GEM och ändra i 726-01-01

Det är lite krångligt att förklara.
men kolla 726-01-01 utan checksumma.(checksumma är de två allra sista siffrorna)
Den skall sluta på 81 eller 83 (har du en V6 är det troligen 02 som skall ändras till 00)
Nu ändrar du  81 till 80 eller 83 till 82
Du måste också ändra IC 720-01-01.
Bara gå in i ICmodulen och ändra 720-01-01 xxx7 xxxx xxxx till xxx3 xxxx xxxx

Det förekommer uppgifter att det räcker med att stänga av i IC och det är visserligen sant men då 
fortsätter GEM/SJB att felkoda (vad händer när felloggen blir full?)och det är också troligt att modulen aldrig går in i sovläge 
(undrar om detta kan vara en bidragande orsak till att vissa av våra bilar tenderar att ladda ur batteriet) 

mvh Mats
 

Stängde som sagt av denna funktion i höstas !!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...