Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Jag börjar bli lite sugen på att testa på E85 konvertering på min 2018 (lite miljösamvete, men dessutom ge skapligt med effekt för en vettig slant + jag gillar lukten/doften 😄) men har lite funderingar som kanske någon har svar på. 

1) Flexifuelsensor antar jag är något som måste kompletteras med om man inte vill byta map mellan tankningar av olika bränslen?

2) Leverantörer som har något färdigt för EU-Mustang 2018-> med eller utan flexifuelsensor?

3) För som jag förstått det så blir det inget bra att beställa från staterna och använda deras tune på en EU-modell?

 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
2 timmar sedan, kroegarn said:

Jag börjar bli lite sugen på att testa på E85 konvertering på min 2018 (lite miljösamvete, men dessutom ge skapligt med effekt för en vettig slant + jag gillar lukten/doften 😄) men har lite funderingar som kanske någon har svar på. 

1) Flexifuelsensor antar jag är något som måste kompletteras med om man inte vill byta map mellan tankningar av olika bränslen?

2) Leverantörer som har något färdigt för EU-Mustang 2018-> med eller utan flexifuelsensor?

3) För som jag förstått det så blir det inget bra att beställa från staterna och använda deras tune på en EU-modell?

 

#1:Om du kan få Lund eller PBD att fixa en tune så behöver du enbart en flex tune inget annat. 

Tror dock inte att PBD har flex-tune än. Lund har. Du kan ha flera mappar om det är så också en ren 98 map, ren E85 mapp eller flex. Men prestanda kommer ändå inte bli som US bilarna för att vi har GPF filtret i våra. 

#2: får kolla med exv Lund eller PBD, jag hade själv ej kört med exv Bama efter det jag läst på nätet.... 

#3: korrekt funkar ej rakt av

 

4#: garantin is no more vad gäller motorn och troligtvis lådan

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
20 minuter sedan, Junkers said:

Det jag sett är att syresensorerna har en tendens att ge upp.

Det som ger upp är luftmassemätaren när du bytt headers. Vinkel blir fel på hur den sitter i eftermarknadsgrenrör. De bättre modellerna har rätt vinkel numer.

Men givetvis så har E85 nackdelar som ej bör överses

Får vi till en gpf delete och en bra 98 oktan mapp så kommer vdet göra en stor skillnad, i motorn lär det bli 60-70NM mer och och 30-40 talet häst till 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Nu när Ford Sverige storsatsar på E85 igen så tycker jag gott att de kan fixa fram en godkänd konvertering till oss Mustangåkare.

E85 drabbas ju inte av Malusskatt heller så då kanske försäljningen skulle ta fart igen. Man skulle slippa 47000:- i malusskatt om Mustangen gick på E85!

Sedan är det faktiskt syresensorn som tas upp överallt på de olika forumen som ett problem.

https://www.americanmuscle.com/ntk-o2-sensor-24348.html

When using E85, oxygen sensor location must be modified on most aftermarket long tubes. Many long tube header manufacturers place the oxygen sensor bung so that the sensor is parallel to the ground. The high moisture content in E85 will cause condensation to build-up on the sensor tip. Once power is applied to the sensor, this moisture will cause a short, damaging the sensor. In order to prevent repeated sensor failure, new bungs must be installed at a 45º angle to the ground, allowing the water to drip off the sensor.

Ändrade %s av %s (%s)

Tackar för input, men det är helt riktigt både lambdasensor och även stift brukar få lite kortare livslängd, det får man ta med E85 (har en annan bil som är konverterad till endast e85). Köra på 98 så tappar jag den lilla miljövinken (brukar bli en del snack om klimatkompensation för att köra V8 ;))

Å bra med infon kring GPF (hade jag ingen aaaning om). Googlade lite och finns lite alternativ och antingen tömma innehållet eller byta headers + fixa med i mappningen. Men var någon brittisk firma som såg ca 7% i effektförlust vid kompressorkonvertering jmfrt mot US-modellen... så 7-10% går att leva med. Tror inte bilprovningen kommer gräva så djupt och leta efter "klumpen" på headern om utsläppen är gröna samt inga felkoder.

Garantin är givetvis en stor konsekvens, men med behållna GPF:er och möjlighet att backa tillbaka mappningen så finns kanske möjlighet att hitta en väg ut 😉

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...