Robban81 June 13, 2019 Report June 13, 2019 Hej! Jag har varit och kikat på 2 st Mustang 66:or med 289 motorer men båda är C code modeller med 2 ports förgasare och jag vill helst ha 4 port. Kan man byta till ett 4 port insug och en 4 ports förgasare utan att man måste byta något mer? Det verkar inte finnas så många A code på marknaden med original 4 port. Tack på förhand Med vänlig hälsning Robert. Citera
MathiasW June 13, 2019 Report June 13, 2019 Utöver tätningar (som brukar ingå om man tex köper ett edelbrock performer rpm kit med inug å förgasare), så är det väl endast bränsleledningen som man får greja till lite. Utöver det kan jag dock rekommendera att köpa spacer mellan förgasare å insug för att motverka eventuella problem med värmeutveckling som kan orsaka ånglås (fast det är ju alltid bra att köra med oavsett orginal eller edelbrock grejor) Citera
Per Berglund June 13, 2019 Report June 13, 2019 (redigerad) Ingen kioskvältare att byta till bara 4-port det blir ytterst marginellt piggare. Du kommer bara märka lite skillnad på full gas i övrigt är det samma. Förgasaren öppnar dessutom endast alla 4 portar "om" det behövs...Den går mest på 2 portar ändå Kamaxeln bestämmer andningen och den är original rätt strypt. Är motorn viktig för dig leta upp en Musse som redan är färdigbyggd med lite effekt. Inte så vanligt med 2-port numera de flesta är redan renoverade och uppgraderade minst 1 gång. 289an är en svag liten spis original så förvänta dig ingen raket! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Robban81 June 14, 2019 Author Report June 14, 2019 OK tack för svar, det får bli att leta upp en som det redan är lite kräm i. Citera
Per Berglund June 14, 2019 Report June 14, 2019 8 timmar sedan, Robban81 said: OK tack för svar, det får bli att leta upp en som det redan är lite kräm i. Budgetera gärna extra isåfall på en "plusmeny". Det är väldigt stor skillnad i känslan om det exempelvis sitter en 347cui stroker motor vilket är rätt populärt. Trots att motorvolymen bara är ökad 12% så är känslan 100% i extra vrid och Hk Original 4-port 289 är numera i princip samma som om du skulle köpa basversionen av XC60 Diesel Citera
Wirzen June 14, 2019 Report June 14, 2019 Vad kan det rekommenderas för kam till edelbrock rpm insug, edelbrock 600, longtube hedders? Citera
Per Berglund June 15, 2019 Report June 15, 2019 10 timmar sedan, Wirzen said: Vad kan det rekommenderas för kam till edelbrock rpm insug, edelbrock 600, longtube hedders? Longtube headders har du ingen användning av på gatbil med en så liten motor om det är 289/302 där de ger ingen effekt alls. Det blir bara en massa problem med värmestrålningen i motorutrymmet så undvik det. Bäst ett par behandlade Tri-Y eller liknande Kamaxel är många faktorer som styr. Vilka toppar? kompression? turbin på automatlåda om du har? Bakaxelutväxling? Sen hur mycket budget du vill plöja ned? Standard hydraulkam eller "all in" med effektiv dyr rullkam? Citera
Wirzen June 15, 2019 Report June 15, 2019 Sitter en 289 och c4 original vad jag vet. Vill såklart få ut så mkt effekt/krona som möjligt...men har förstått att ska det göras ordentligt så ska väll hela motorn bytas till större. Vill nästan bara att det ska låta vasst det behöver inte bli så snabbt. Citera
Per Berglund June 15, 2019 Report June 15, 2019 3 timmar sedan, Wirzen said: Sitter en 289 och c4 original vad jag vet. Vill såklart få ut så mkt effekt/krona som möjligt...men har förstått att ska det göras ordentligt så ska väll hela motorn bytas till större. Vill nästan bara att det ska låta vasst det behöver inte bli så snabbt. Begränsningen är turbinen i C4 lådan. En kam som drar från runt 1000rpm ett måste annars blir det dåligt bottendrag. Men bäst effekt som många glömmer är att istället för att skruva på motorn börja från bakaxeln istället. Väldigt ofta sitter det en landsvägs utväxling på runt 2.8 i bakaxeln. Byt den till 3.5 istället så får du en 20% effektökning. Har bilen 200hk så upplevs det plötsligt nu som 250Hk och betydligt piggare i starten. Motorn kan du aldrig riktigt få den ökningen på utan stora ingrepp så som byta ut de mycket restriktiva topparna. Däremot kommer man ofta väldigt långt med vanlig tuning! Sätt aggressivare tändning och helst byt ut tändsystemet mot nytt brytarlöst. Är allt väl justerat går faktiskt en 289 mycket piggt....Däremot rätt svag i vridet ändå En större motor är grym skillnad men det finns ju kringvägar runt byte! En turbo/kompressor på 289 är optimalt och enkelt. Kräver dock en del jobb på motorn som ny kam och avgasjobb. Måste vara bra skick på motorn så oftast enklast köpa en ny crate motor Citera
Wirzen June 15, 2019 Report June 15, 2019 Har 2.8 bakaxeln men tycker redan nu att den varvar mkt.. Finns det ngn guide på vad för typ att kamaxel jag ska leta efter? Anab i fjugesta säljer alutoppar ( Kina gissar jag) är det ngt vettigt alternativ? / Samuel Citera
Per Berglund June 15, 2019 Report June 15, 2019 1 hour ago, Wirzen said: Har 2.8 bakaxeln men tycker redan nu att den varvar mkt.. Finns det ngn guide på vad för typ att kamaxel jag ska leta efter? Anab i fjugesta säljer alutoppar ( Kina gissar jag) är det ngt vettigt alternativ? / Samuel Som sagt turbinen bestämmer och den drar från lågt varv. Det går då inte sätta i en så mycket vassare kam. Exempelvis Edelbrock Performer är en bra kam så lämpar sig till original turbin och låg slutväxel. Helst ska du passa på få topparna genomgångna för det är där allt händer. Ventilfjädrar matchas till kam. Mest lönsamt köpa ett komplett "Topp End Kit" så får du allt som behövs plus nya toppar som andas rätt mycket bättre än original. Glöm Anab de har ingen koll på kvalitet. Edelbrock har både erfarenheten och kvalitets kontroll. https://www.summitracing.com/parts/edl-2027/make/ford Citera
Per Berglund June 15, 2019 Report June 15, 2019 40 minuter sedan, Wirzen said: Det såg ju bra ut. Det är beprövat och funkar! Bättre andning och ger motorn högre tryck i cylindrarna= mer effekt. Med dessa toppar kan man tanka 95 blyfritt som alla andra Bekvämt att allt ingår och folk brukar glömma räkna in saker så som topplocksbult som måste bytas då original är av engångs bruk. Här medföljer bult som kan användas fler gånger. Det jag tycker dom missat är att informera att stötstänger måste bytas ut! Använder man originalet så slits dom snart sönder av Edelbrock topparnas guide plattor. Nya härdade stötstänger behövs. Man bör passa på byta vattenpump samtidigt när ändå allt är isär Även passa på att byta ut svängningsdämparen som brukar vara utslitna...Exempelvis https://www.summitracing.com/int/parts/pbb-pb1008st/overview/year/1966/make/ford/model/mustang Som du märker så fort man öppnar motorn drar allt iväg. Innan man påbörjar någon så ska man ta kompressionsprov på motorn. Bör helst vara minst 130psi gärna 150psi så vet man att det är friskt innan man börjar kasta pengar på motorn. Är någon cylinder låg i komp så tar man bort toppen och kollar om den läcker i ventilen.......Är ventilen tät så är troligen motorn väldigt sliten i cylindrarna. Då är det bortkastat investera i trimsaker. Citera
Wirzen June 15, 2019 Report June 15, 2019 Vad kan man räkna på att en 351 std hamnar i hk? Om den är fräsch.. Står ju 321hk på edelbrockkittet Citera
Per Berglund June 15, 2019 Report June 15, 2019 (redigerad) 37 minuter sedan, Wirzen said: Vad kan man räkna på att en 351 std hamnar i hk? Om den är fräsch.. Står ju 321hk på edelbrockkittet 351W finns i en massa utgåvor så det går inte säga 300Hk med rätt årsmodell är inga som helst problem med originalprylar. Största skillnaden 289-351 är vridet så 351 är bra mycket starkare än 321Hk 289 med Edelbrock. även om effekten skulle vara lägre på 351 Merjobbet du får med 351 är utrymmet för avgassystemet beroende på vilken årsmodell på bil du har. Kan direkt säga att leta efter en "fräsh" 351 är rätt lönlöst leta efter då just nu är den motorn som är populärast hos Ford entusiaster Eftersom det finns en sådan variation på 351 så är risken du får "fel" motor nära 100% dessutom. För 351 ska man antingen bygga en från grunden eller köpa en ny "Crate" motor Finns hur mycket som helst nytt allt från renoverat till nytt från Ford https://www.summitracing.com/int/parts/hpe-hp11c/overview/make/ford https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m6007z460fft/overview/make/ford Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.