cobra 429 June 25, 2019 Report June 25, 2019 Hejsan någon som vet om det finns något bra alternativ att byta ut mina enkolvsok fram med något bättre ok typ 4 kolvs som kan passa i mina spindlar och skivor . Bilen har 15 tums magnum fälgar som jag inte vill byta ut .Det borde finnas någon annan ok hållare till 70 års modell med skivbromsar så man skulle få dit ett mycket bättre ok än det som sitter på bilen nu . Har sett att det finns till dom som har trumbromsar fram för original spindel med ett budget paket som har ett väldigt bra pris Mvh Pelle Citera
Per Berglund June 25, 2019 Report June 25, 2019 Svaret är nej med gamla 15" fälgar Du målar in dig i ett hörn att försöka anpassa dig till fälgen. 15" finns knappt ens däck till snart. Original skivbromsar är inte så speciellt dåliga utan oftast är det servoverkan det är fel på. Har du trimmat bilen har du garanterat problem med servot. Bättre du uppgraderar servot till "Hydroboost" istället Sedan nya skivor + ok + kvalitetsbelägg så har du grymt bett i originalet Jag har på min 69a både konverterat till hydroboost men även konverterat till Ford Cobra 13" skivbromsar men kräver 17" fälg Citera
cobra 429 June 26, 2019 Author Report June 26, 2019 Hejsan och tack för svaret går det inte fixa utan att byta ut mina original fälgar så får det vara .Min bil är strikt original och så skall den förbli men jag tänkte att det skulle gå att förbättra bromsarna något utan några större ingrepp som syns .Bilen är helt renoverad sedan några år tillbaka , bromsarna är väldigt bra men idag har vi ju andra krav . Bilen är en original 70 Torino SCJ 429 man med Ram Air och Drag Pack Mvh Pelle Citera
Per Berglund June 26, 2019 Report June 26, 2019 Ja jag ser att felet sitter mer i de ICKE original däck som är glashala i karaktär....Tror nästan det var bättre grepp i original Så bättre bromsar har du ingen användning alls av. En bil som är ett halvt sekel gammal har rätt bedrövliga prestanda mot vad man är van vid från vilken svensson bil som helst. Med 17" kan du få riktiga däck och riktiga bromsar om man gör annat än bara cruising. Jag hade skivbromsar men med 700Nm började originalet kännas vekt bromsa ned Cobra uppgradering blev en fördubbling av effekten i inbromsning. Var inte många 1000-lappar heller att bygga om Citera
JohnRB June 26, 2019 Report June 26, 2019 6 timmar sedan, cobra 429 said: Hejsan och tack för svaret går det inte fixa utan att byta ut mina original fälgar så får det vara .Min bil är strikt original och så skall den förbli men jag tänkte att det skulle gå att förbättra bromsarna något utan några större ingrepp som syns .Bilen är helt renoverad sedan några år tillbaka , bromsarna är väldigt bra men idag har vi ju andra krav . Bilen är en original 70 Torino SCJ 429 man med Ram Air och Drag Pack Mvh Pelle Den der vil en ju se lite fler bilder på Heftig kjerre! Citera
Tbird June 26, 2019 Report June 26, 2019 Intressant Per Berglund. Jag har uppdaterat på min 1988 T-bird till dessa bromsar. Från början endast 14 tum fälgar med riktigt taffliga bromsar. Uppgraderade dessa till Mustang 1989 någon gång på 1990 talet och fick gå upp till 15 tum fälgar, fortfarande taffliga bromsar. Nu är de uppgraderade till 2003 Cobra bromsar och då tyvärr måste fälgarna vara 17 tum. Men det är mycket bättre att kunna stanna bilen än trädet sitter i bilen. Bromsoken är tillverkade av PBR och finns på en mängd av bilar. Chevrolet Corvette årsmodeller (kommer inte ihåg nu, men ca 1988) Mustang Cobra 2003-2004 och Mach1 2003-2004. Billigare att köpa till Corvette, men annan gänga i bromsoken (har för mig att Corvette har UNC och Mustang metriskt) Billigast att köpa bromsoken är från Rockauto.com Men som sagt vill man ha en komplett lösning köper man från ett och samma ställe. Citera
Tbird June 26, 2019 Report June 26, 2019 Det jag glömde att säga. Då dessa bromsok har använts på så många bilar så finns bromsbelägg från gatbruk till värsta banåkning tillgängliga för en moderat kostnad. Citera
Per Berglund June 27, 2019 Report June 27, 2019 13 timmar sedan, Tbird said: Det jag glömde att säga. Då dessa bromsok har använts på så många bilar så finns bromsbelägg från gatbruk till värsta banåkning tillgängliga för en moderat kostnad. Har du tips på bra belägg för gatbruk för de som följde med de nya oken är jag lite tveksam på. Inte för dom tar dåligt men de har en tendens att skrika trots jag smörjt in både baksidor och även infästning. Känns som om stommen på belägget kan vara en trött Kines Citera
Tbird June 27, 2019 Report June 27, 2019 Kommer inte ihåg direkt vad jag har nu på min Cobra, men ska kolla. Lite background, för 4 år sedan var jag och körde på Mantorp de belägg jag hade höll totalt 30 minuters körning. Googlade runt och köpte belägg som klarar både låga och högre temperaturer. Funkat fint sen dess med även bankörning ett par gånger. Litar inte fullt ut på dem. Rekomenderar starkt Endless då dessa belägg funkar i alla temperatur områden. Yngsta grabben har en Viper som han köpte Endless belägg till förra vintern (2017-2018). Var förra våren (2018) i Estland och körde på bana ca 200 varv och beläggen ser nästintill nya ut efteråt. Han körde riktigt bra varvtider och flera från Viper klubben har därefter köpt Endless belägg och även bromsolja. Dessa funkar mycket bra även vid gatbruk då de funkar i ett väldigt brett temperatur område. Hör av till mig om du vill få mer info om Endless. Dessa finns i Västerås och du bor i Eskilstuna som jag förstått. Citera
Per Berglund June 28, 2019 Report June 28, 2019 (redigerad) Har sett Hawk rekommenderas men blir så dyrt bara beställa sånt enkelt från USA så köpa hemma är att föredra. Endless känner jag ej till vem säljer det här? Japp Eskilstuna OBS inga benhårda racebelägg utan vill ha kvalitet för vanlig gatbruk. Sorry Cobra 429 jag råka själa din tråd! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tbird June 28, 2019 Report June 28, 2019 Om du ska endast ha för gatbruk och inga krav för bankörning. Då rekomenderar jag Raybeystos belägg, det är det som oftast Hansen racing har som standard belägg. Funkar kanon på bruksbilar (min Mercury Grand Marquis och mina Lincoln MKVIII or). Endless håller endast på med racing. STCC, Le Mans och så vidare, de har belägg också som passar mer gatbilar som kör på bana, men kanske skriker en del vid fis körning.. Troligtvis var det Hawk deras super duty som jag köpte till min Cobra, tycker det verkar bekant. Inget billigt ca. 2000 sek. Citera
Per Berglund June 29, 2019 Report June 29, 2019 Hansen glömmer jag ofta bort och hitta dom där! Klart billigare än köpa på Summit racing Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.