Hardtopp July 2, 2019 Report July 2, 2019 Hej Nybliven här i forumet, har en fråga. Jag har en Mustang med 302 4v motor och har upptäckt olja i kylarvätskan, verkar inte bra.Vad beror det på / vad gör man? mvh Carl Citera
Kalaspuffar July 2, 2019 Report July 2, 2019 Förhoppningsvis bara en toppackning, förhoppningsvis inga sprickor i blocket Citera
Hardtopp July 2, 2019 Author Report July 2, 2019 Just now, Kalaspuffar said: Förhoppningsvis bara en toppackning, förhoppningsvis inga sprickor i blocket Ok, hur avgör man det, byter packning och hoppas? Citera
Per Berglund July 2, 2019 Report July 2, 2019 22 minuter sedan, Hardtopp said: Ok, hur avgör man det, byter packning och hoppas? Det är lite svårt att "avgöra" utan jag påstår nog att man får gå på "sannolikt" På 302 är det "sannolikt" en toppackning som gått i de flesta fallen då det är en akilleshäl på Ford! Men en toppackning brukar ge andra symtom än enbart olja. Det vanligaste är vatten men även avgaser så enbart olja är mer ovanligt eftersom det bara finns 1 oljekanal som går från topp till block. Jag skulle tömma ur all kylarvatten först. In med nytt vatten + disktablett och kör någon timme. Töm ut igen och i med rent vatten utan glykol. Kör sedan igen ett tag och se om det kommer in ny olja eller om vattnet missfärgas....Kan hända du får köra en vecka för att märka något Då kan du kanske avgöra om det är små mängder eller stora mängder som tar sig in i vattnet. Citera
Hardtopp July 2, 2019 Author Report July 2, 2019 Aha, märker också vit rök ur avgasröret på förarsidan vid start, till och med lite vatten ur röret. Citera
Kalaspuffar July 2, 2019 Report July 2, 2019 Vattnet du se är kondens inget konstigt alls, om du ser lite vit rök vi uppstart är heller inget konstigt Citera
Hardtopp July 2, 2019 Author Report July 2, 2019 5 timmar sedan, Per Berglund said: Det är lite svårt att "avgöra" utan jag påstår nog att man får gå på "sannolikt" På 302 är det "sannolikt" en toppackning som gått i de flesta fallen då det är en akilleshäl på Ford! Men en toppackning brukar ge andra symtom än enbart olja. Det vanligaste är vatten men även avgaser så enbart olja är mer ovanligt eftersom det bara finns 1 oljekanal som går från topp till block. Jag skulle tömma ur all kylarvatten först. In med nytt vatten + disktablett och kör någon timme. Töm ut igen och i med rent vatten utan glykol. Kör sedan igen ett tag och se om det kommer in ny olja eller om vattnet missfärgas....Kan hända du får köra en vecka för att märka något Då kan du kanske avgöra om det är små mängder eller stora mängder som tar sig in i vattnet. ok, ska prova detta. stora eller små mängder in i vattnet, vad innebär det, skillnaden tack för info Carl Citera
Hardtopp July 3, 2019 Author Report July 3, 2019 2 timmar sedan, Kalaspuffar said: Vattnet du se är kondens inget konstigt alls, om du ser lite vit rök vi uppstart är heller inget konstigt ok, låter bra, tack för info Citera
Per Berglund July 3, 2019 Report July 3, 2019 40 minuter sedan, Hardtopp said: ok, låter bra, tack för info Smaka lite på vattnet! Smakar det socker så är det glykol och då ännu mer säkert en topppackning. Men som sagt annars helt normalt att kondensvatten kommer ut! Citera
Per Berglund July 3, 2019 Report July 3, 2019 8 timmar sedan, Hardtopp said: ok, ska prova detta. stora eller små mängder in i vattnet, vad innebär det, skillnaden tack för info Carl Skillnaden är att om det är små mängder så går det köra ett tag till. Stora mängder så bara ge upp ställa bilen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.