July 2, 20195 yr comment_167258 Hej Nybliven här i forumet, har en fråga. Jag har en Mustang med 302 4v motor och har upptäckt olja i kylarvätskan, verkar inte bra.Vad beror det på / vad gör man? mvh Carl
July 2, 20195 yr comment_167259 Förhoppningsvis bara en toppackning, förhoppningsvis inga sprickor i blocket
July 2, 20195 yr Author comment_167260 Just now, Kalaspuffar said: Förhoppningsvis bara en toppackning, förhoppningsvis inga sprickor i blocket Ok, hur avgör man det, byter packning och hoppas?
July 2, 20195 yr comment_167262 22 minuter sedan, Hardtopp said: Ok, hur avgör man det, byter packning och hoppas? Det är lite svårt att "avgöra" utan jag påstår nog att man får gå på "sannolikt" På 302 är det "sannolikt" en toppackning som gått i de flesta fallen då det är en akilleshäl på Ford! 🙂 Men en toppackning brukar ge andra symtom än enbart olja. Det vanligaste är vatten men även avgaser så enbart olja är mer ovanligt eftersom det bara finns 1 oljekanal som går från topp till block. Jag skulle tömma ur all kylarvatten först. In med nytt vatten + disktablett och kör någon timme. Töm ut igen och i med rent vatten utan glykol. Kör sedan igen ett tag och se om det kommer in ny olja eller om vattnet missfärgas....Kan hända du får köra en vecka för att märka något Då kan du kanske avgöra om det är små mängder eller stora mängder som tar sig in i vattnet.
July 2, 20195 yr Author comment_167264 Aha, märker också vit rök ur avgasröret på förarsidan vid start, till och med lite vatten ur röret.
July 2, 20195 yr comment_167265 Vattnet du se är kondens inget konstigt alls, om du ser lite vit rök vi uppstart är heller inget konstigt
July 2, 20195 yr Author comment_167266 5 timmar sedan, Per Berglund said: Det är lite svårt att "avgöra" utan jag påstår nog att man får gå på "sannolikt" På 302 är det "sannolikt" en toppackning som gått i de flesta fallen då det är en akilleshäl på Ford! 🙂 Men en toppackning brukar ge andra symtom än enbart olja. Det vanligaste är vatten men även avgaser så enbart olja är mer ovanligt eftersom det bara finns 1 oljekanal som går från topp till block. Jag skulle tömma ur all kylarvatten först. In med nytt vatten + disktablett och kör någon timme. Töm ut igen och i med rent vatten utan glykol. Kör sedan igen ett tag och se om det kommer in ny olja eller om vattnet missfärgas....Kan hända du får köra en vecka för att märka något Då kan du kanske avgöra om det är små mängder eller stora mängder som tar sig in i vattnet. ok, ska prova detta. stora eller små mängder in i vattnet, vad innebär det, skillnaden tack för info Carl
July 3, 20195 yr Author comment_167276 2 timmar sedan, Kalaspuffar said: Vattnet du se är kondens inget konstigt alls, om du ser lite vit rök vi uppstart är heller inget konstigt ok, låter bra, tack för info
July 3, 20195 yr comment_167278 40 minuter sedan, Hardtopp said: ok, låter bra, tack för info Smaka lite på vattnet! Smakar det socker så är det glykol och då ännu mer säkert en topppackning. Men som sagt annars helt normalt att kondensvatten kommer ut!
July 3, 20195 yr comment_167279 8 timmar sedan, Hardtopp said: ok, ska prova detta. stora eller små mängder in i vattnet, vad innebär det, skillnaden tack för info Carl Skillnaden är att om det är små mängder så går det köra ett tag till. Stora mängder så bara ge upp ställa bilen
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.