Jump to content

Recommended Posts

Tändningslås: Sätt i nyckeln och vrid så långt som möjligt åt vänster. Stick in in metalltråd (tex ett uträtat gem) i det lilla hålet som är vid sidan av nyckelhålet. då kan du vrida nyckeln ytterligare lite åt vänster, och låskolven hoppar ut. Sedan sitter kromringen och själva tändningslåskontakten ihop med bajonettfattning (från baksidan, tryck ihop och vrid lite så ska det lossna.).

Torkarkontakt: Lossa en liten skruv på själva "knoppen" (jag har för mig det är insex). Sedan är det en mutter runt "axeln" som håller strömbrytaren.

Ljuskontakt: Drag ut knappen till halvljusläget. Sedan trycker du på en liten fjädrande knapp på sidan av ljuskontakten (under instrumentpanelen alltså), så ska du kunna dra ut knoppen helt. Sedan är det en mutter även där.

Har du fått hem bilen från plåtslagaren, Anders?

Tack för det,Ronnie!

Då plockar jag bort det sista, sen är det dags för blästring

efter det fortsätter plåtslagar´n med golv och skuff.

Tidsplanen säger:Roll out våren -06.

/Edeson

  • 3 weeks later...

Hej.

Jag tycker att du skall köpa hela komplett för

att slippa svårigheter med att kombinera olika

delar. :?

Det är ingen större kostnad för ett komplett

tändningslås med två nycklar till 65-66.:wink:

Du kopplar alltså bara på kablarna på den inre delen av tändningslåset-hondelen, som jag kallade den? Det sitter inte i ett stycke och måste bytas med kabelstam och allt?? Nu frågar jag allt väldigt dumt igen!

Hej.

Ingen fråga är dum, frågorna kan ställas på olika

sätt. :roll:

Jag kan förklara att tändningslåset på en 65-66(67-68)

Mustang består av två delar den delen som du

kallar hondelen är den med kontacktstyke i botten. :?

Den andra delen är lås cylindern, låscylindern går

att flytta till en ny bottendel men i de fall jag stött

på problem är att det ibland kan skilja lite på cylinder

och bottendel eller hondelen. :(

Det har slutat med lite infilning och div pyssel för

att få delarna att fungera tillsammans. :?

Därför tror jag att om du skall tex byta hondel så

tycker jag att man byter cylindern på en gång för

att slippa trassel. :roll:

Kontacktstycket i botten på tändningslåset sitter

ihop med kabelhärvan den går att lossa från

baksidan av tändningslåsets hondel. :wink:

Hur sitter kablarna fästade där bak? Flatstift eller liknande eller är det lödningar? Tack än en gång för alla svar och hjälp och goda råd Lars! Du är en klippa!

Hej.

Det är en gjuten del med ingjutna flatstift, för att

ta bort denna så sitter det i centrum av den en

genomgående jängad pinne i mitten det kan vara

en liten mutter på den som spärrar.

Där kopplas en Svart/grön och eller Svart/gul plus

kabel som kommer från plussidan på startrelä.

Ibland sitter det inte någon mutter på denna

utan bara en rundstift dit tryckt som lås :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...