Torino_GT July 17, 2019 Report July 17, 2019 Fick upp en varning på "Avgasfilter är över gränsen", någon som vet vad det kan vara? Ska lämna in bilen på service i början av nästa vecka men vill gärna veta vad det kan vara. Citera
Junkers July 17, 2019 Report July 17, 2019 Spännande, bilarna har ju partikelfilter numera så det är väl säkert ngt med det. Citera
Junkers July 17, 2019 Report July 17, 2019 Funkar det som på diesel så betyder det att filtret måste rengöras manuellt pga att man inte kört längre sträckor så det kunnat rengöras automatiskt. Citera
Junkers July 17, 2019 Report July 17, 2019 (redigerad) Tydligen helt annorlunda på bensinbilar så ngt måste gått fel: What is a GPF Gasoline Particulate Filter A GPF (Gasoline Particulate Filter) is an inline exhaust filter designed to capture soot particulates in direct injection petrol engines (GDI). Much like a DPF, it comprises of a honeycomb like filter structure made from a synthetic ceramic material. As exhaust gasses pass through the filter, soot particles are captured. These filters are highly efficient, capturing in excess of 90% of airborne particulates which would otherwise be released into the atmosphere. In Germany, theses filters are referred to as Otto particle filter (Ottopartikelfilter or OPF) How is it different to a DPF Unlike a DPF, a GPF has a very small capacity for captured soot particulate, 1g compared to around 8g for a typical DPF. In contrast, a GDI engine emits around 30 times less particulate than a diesel engine. How does a GPF regenerate? GPF regeneration can only be performed in “non power” conditions, meaning that regeneration is normally achieved under deceleration. Deceleration increases the amount of oxygen following through the engine and exhaust system. This in turn raises the temperature of the GPF to around 400c – 700c, igniting the soot contained within the filter. In conditions where this is not possible, the vehicles engine management systems alters timing causing it to run lean. This “lean” burn increases oxygen and therefore GPF operating temperatures, allowing a regeneration to occur. Ändrade %s av %s (%s) Citera
RRS550 July 17, 2019 Report July 17, 2019 (redigerad) Tråkigt Skall dock bli intressant och höra vad de säger. Åhh vad jag längtar tills det kommer ett kit som möjliggör att man kan ta bort skiten. Inte nog med att ljudet påverkas, dessutom så får vi lägre vrid med på grund av filtret som jag förstått det. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Duckster July 17, 2019 Report July 17, 2019 Men satt det redan på 2018 modellen? Jag har varit av annan uppfattning men kan såklart ha fel Citera
RRS550 July 17, 2019 Report July 17, 2019 1 hour ago, Duckster said: Men satt det redan på 2018 modellen? Jag har varit av annan uppfattning men kan såklart ha fel Yes ifrån 2018 Citera
Duckster July 17, 2019 Report July 17, 2019 Ok, trodde jag undkommit detta på Mustangen också och inte bara Volvon Citera
Evald July 17, 2019 Report July 17, 2019 Tror att bad manners motorsport i Kristianstad har kommit fram till en lösning för att kringgå gpf. Dom har ett grymt bygge med en supercharged gt. Citera
RRS550 July 17, 2019 Report July 17, 2019 32 minuter sedan, Evald said: Tror att bad manners motorsport i Kristianstad har kommit fram till en lösning för att kringgå gpf. Dom har ett grymt bygge med en supercharged gt. Jag tror man behöver byta till LTH, vilket innebär att en omappning måste göras. Antar att även om det kommer något kit så behövs det änså en omappning.... Citera
Torino_GT July 30, 2019 Author Report July 30, 2019 On 2019-07-17 at 09:35, RRS550 said: Tråkigt Skall dock bli intressant och höra vad de säger. Nu är bilen inne på verkstad byte av katalysator, men det finns inga nya katalystatorer i Europa kan ta allt ifrån en vecka till två månader att få hem. Så verkstaden skulle ta ifrån en demobil och montera på min så att vi kan ut och åka i Europa nästa vecka. Citera
Lasse Ramnäs August 2, 2019 Report August 2, 2019 Motorlampan tändes, jag lämnade in bilen, de konstaterade att det var en givare till avgasreningen som var trasig. Bilen har stått på verkstan i en månad nu, de kan inte få tag i reservdelar, de har bestämt sig för att plocka delar från deras demo-bilar, jag kanske får tillbaka min bil i början på nästa vecka. Citera
Torino_GT August 3, 2019 Author Report August 3, 2019 Fick tillbaka min bil i torsdags och dom tog katalysatorn ifrån en ny bil, så jag behöver inte åka in och byta ut den senare. Tydligen så rasade det delar ur filtret som berodde troligtvis ifrån när den läckte glykol innan motorbytet. Men jag är glad att bilfirman löste det på ett smidigt sätt Imorgon börjar resan till Monaco. Citera
Lasse Ramnäs August 5, 2019 Report August 5, 2019 On 2019-08-03 at 19:44, Torino_GT said: Fick tillbaka min bil i torsdags och dom tog katalysatorn ifrån en ny bil, så jag behöver inte åka in och byta ut den senare. Tydligen så rasade det delar ur filtret som berodde troligtvis ifrån när den läckte glykol innan motorbytet. Men jag är glad att bilfirman löste det på ett smidigt sätt Imorgon börjar resan till Monaco. Trevligt att verkstan löste det på ett bra sätt när de inte kan få tag på reservdelar. Monaco, då ska du passera alperna. Vi bilade nere i alperna förra sommaren, försök undvika tunnlarna igenomen bergen, välj vägarna som tar er över bergen, vi kan verkligen rekommendera Grossglockner, fantastisk körning uppför och lika fantastisk körning nedför, helt underbart att motorbromsa med ”paddlarna” på väg nerför. Citera
Corvette August 23, 2019 Report August 23, 2019 (redigerad) On 2019-08-06 at 00:30, Lasse Ramnäs said: Trevligt att verkstan löste det på ett bra sätt när de inte kan få tag på reservdelar. Monaco, då ska du passera alperna. Vi bilade nere i alperna förra sommaren, försök undvika tunnlarna igenomen bergen, välj vägarna som tar er över bergen, vi kan verkligen rekommendera Grossglockner, fantastisk körning uppför och lika fantastisk körning nedför, helt underbart att motorbromsa med ”paddlarna” på väg nerför. är enklare att sätta lådan i sportläge så håller den växeln, var där för 2 v sen. vi fotade alperna och människorna fotade vår Musse Ändrade %s av %s (%s) Citera
Torino_GT August 23, 2019 Author Report August 23, 2019 Åkte genom Stelviopasset i Italien och det var en upplevelse det också. Citera
Recommended Posts