jocke4u August 16, 2019 Report August 16, 2019 Hej, Behöver hjälp av expertisen här ...är ju en rookie på V8's Funderar på att beställa en motor från BluePrint Engines och har på annat håll diskussion med en annan leverantör av svänghjul, koppling osv. På motorn BP3474CTF (Ford 347) så har denna "28oz External balance" - om jag även monterar BPP28 (Ford Small Block Harmonic Balancer - Externally Balanced) så är denna specad "28oz Externally Balanced" och "If your Small Block Ford crate engine requires a 28oz harmonic balancer - this is the balancer for you". Betyder detta att Harmonic Balancer balanserar motorn och att svänghjulet ska vara 0 (noll) balanserat ? Citera
Per Berglund August 16, 2019 Report August 16, 2019 Är motorn byggd för 28 oz balansering så ska både svänghjul och även damper vara 28oz 1 Citera
Tbird August 16, 2019 Report August 16, 2019 Per är helt korrekt, båda ändar måste ha samma vikt (balans/obalans) 1 Citera
jocke4u August 16, 2019 Author Report August 16, 2019 Stort tack för era snabba svar. Damper går ju bara att montera på ett sätt pga kilen men jag antar (från andra motorer jag har skruvat) att svänghjulet går att rotera och sätta i 8 olika positioner. Hur säkerställer jag att svänghjulet hamnar rätt på vevaxeln? Sorry för dumma frågor Citera
jocke4u August 17, 2019 Author Report August 17, 2019 Tack @inge. för svaret. Kollade lite för mer info och hittade detta som visar det på ett bra sätt Citera
Recommended Posts