Calle Hedenskog August 17, 2019 Report August 17, 2019 Hej! Jag har en Mustang 65 med 289 motor. Har renoverat motorn med ett rebuilt kit som jag köpte från USA. Nu har jag problem att få motorn att gå bra, det låter som den inte går på alla cylindrarna, man kan säga att den går ansträngt. Har ställt tändningen 10 grader före TDC. När jag monterade kamaxeln satte jag märkningarna exakt mot varandra. Jag börjar tro att kammen jag fick i kittet inte passar i min motor, kan det vara så? Kamaxeln har artikelnummer SYB-26.s Har även kollat att insugningsventilerna öppnar enligt tänd följden. Tips om hur man kan kontrollera att kammen verkligen står rätt? Citera
Per Berglund August 17, 2019 Report August 17, 2019 Nej det är nått annat fel om du monterat markeringarna mot varandra och kammen är rätt för motorn Vad menar du med "renovering"? Har du bara bytt ut delar eller har du renoverat motorn på riktigt där alla komponenter kontrolleras och anpassas för rätta toleranser? Citera
Calle Hedenskog August 18, 2019 Author Report August 18, 2019 12 timmar sedan, Per Berglund said: Nej det är nått annat fel om du monterat markeringarna mot varandra och kammen är rätt för motorn Vad menar du med "renovering"? Har du bara bytt ut delar eller har du renoverat motorn på riktigt där alla komponenter kontrolleras och anpassas för rätta toleranser? Det jag har gjort åt motorn år att jag har planat topparna och blocket, bytt kolvar och alla lager ,oljepump, vattenpump, fräst ventilsäterna och bytt ventiler och lyftare och kamaxel. Har kollat alla mått mot verkstadshandbok och alla mått var inom limit. När det gäller kamaxeln vet jag inte var jag skall kolla om den passar till min motor. Har du något tips om var man kan finna den informationen ? Mvh Calle Citera
Per Berglund August 18, 2019 Report August 18, 2019 Kammen fanns på summit och det är Ford 302 Ur slår tändningen på fördelaren när du gasar till? Vad är det för fördelare? Citera
Calle Hedenskog August 18, 2019 Author Report August 18, 2019 Jag kan inte starta motorn då den är delvis isärplockad. Fördelaren är en orginalfördelare. Motorn gick med dennafördelare innan jag demonterade motorn. Citera
Per Berglund August 18, 2019 Report August 18, 2019 13 minuter sedan, Calle Hedenskog said: Jag kan inte starta motorn då den är delvis isärplockad. Fördelaren är en orginalfördelare. Motorn gick med dennafördelare innan jag demonterade motorn. Oj 50år gammal fördelare har garanterat problem med tändkurvan. Felaktig tändkurva ger symtom som exempelvis låta ansträngd. Kontrollera vikterna och även att vakuum klockan drar som den ska Men även ny kondensator om den har det och ställ brytare helst med kamvinkelmätare. Se till att blocket är ordentligt jordat till chassit Citera
Calle Hedenskog August 18, 2019 Author Report August 18, 2019 OK, tack för tipset. Det blir till att köpa lite reservdelar och hoppas på det bästa. Tack så länge. Mvh Calle Citera
Recommended Posts