svanted September 9, 2019 Report September 9, 2019 läste om fenomenet och kan inte riktigt tro att det har med effektuttaget att göra? tydligen vanligt på ford 302 och 500+ hk, gjutjärn har en draghållfasthet på typ 1ton/cm^2, hur många cm^2 är brottytan då det händer? säkert flera hundra? kolvtrycket är kanske 1 - 2 ton, vilket är försvinnande litet i sammanhanget... tror på en helt annan orsak än just krafterna på blocket orsakade av enbart torque + rpm. har någon synpunkter? Citera
Tbird September 11, 2019 Report September 11, 2019 Det är känt att 302 block spricker från ramlager och upp i cylinder lopp vid högre effekt uttag. Anledningen är är attt blocken har den svaga punkten där. Det är alltid den svagaste länken som ger sig till känna. Citera
svanted September 11, 2019 Author Report September 11, 2019 har aldrig hört talas om sprickor genom cylindrarna, däremot finns det massor på nätet som spruckit från "lyftardalen" och ner till veven? och det märkligaste är att INGENSTANS pratas det om någon annan orsak än högt effektuttag och "svagaste punkten" i blocket. det finns ju en aspekt till och det är insug i aluminium i kombination med de sneda tätytorna mot topparna, i kombination med ett massivt insug, en VÄLDIGT dum konstruktion och.. aluminium har dubbelt så hög värmeutvidgningscofficient som gjutjärn. vid monstertriming/turbo får man en flöde genom insuget på några kbm/sek, den luften kyler rejält och insuget blir kallare än motorn i övrigt som då upplever en kraftig uppvärmning i toppar och cylindrar, metallen i insuget krymper och de sneda tätytorna gör att insuget pressas ner i dalen och... när man släpper gasen och värmen sprider sig, utvidgas insuget igen och sätter dalen via topparna under en enorm press, 25cm aluminium utvidgas c.a. 0.3mm/50°C...vilket motsvarar packningstjockleken på ena sidan... hur många hundra ton det blir går bara att gissa.. plus att bultarna ger ett konstant tryck på 15000N/bult x 12 = alltså c.a. 18 ton sammanlagd dragspänning i bultarna. med 45° anliggningsvinkel blir det samma kraft som trycker isär topparna. Men som sagt, det stora problemet måste vara just värmeutvidgningen hos insuget, det har ju indirekt med effektuttaget att göra, ju högre effekt desto mera kylande luft genom insuget... problemet går att åtgärda om man bara vill, så att man kan få "svaga" block att hålla för högre effekter än vad som sägs vara gränsen.. Citera
Tbird September 11, 2019 Report September 11, 2019 Fel av mig tänkte på en annan motor. Verkar vara för lite material vid ramlagren i blocket. https://forums.corral.net/forums/5-0-5-8-engine-tech/1323832-single-number-one-reason-stock-302-block-breaks-pics.html Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.