Jump to content

Svårt


Mussevän

Recommended Posts

Hur skriver man på den här sidan då ?

Jag har renoverat en 94 CAB och bråkar nu med Dekra om deras fel att inte veta hur besiktningen går till och får vänta på svar tills i morgon ( om dom hör av sig).Dom lät förardörren stå öppen så lyset å allt drog ur batteriet å då blinkade airbag lampan. Jag har läst att de kan bero på strömförlust å dom kollade aldrig mer att den slocknar emellanåt och så var värdena på lambda 1.5 och inte 1.0 så underkänt ...

Såna problem hade jag inte med den gamla 65an. Bara bromsarna ( en annan tråkig sak med bilprovning och dålig kunskap. Jag fick inte dra i handbromsen

Det gjorde dom å för löst. Men vad kan man göra åt myndigheter? Vara positiv.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mussevän said:

Hur skriver man på den här sidan då ?

Jag har renoverat en 94 CAB och bråkar nu med Dekra om deras fel att inte veta hur besiktningen går till och får vänta på svar tills i morgon ( om dom hör av sig).Dom lät förardörren stå öppen så lyset å allt drog ur batteriet å då blinkade airbag lampan. Jag har läst att de kan bero på strömförlust å dom kollade aldrig mer att den slocknar emellanåt och så var värdena på lambda 1.5 och inte 1.0 så underkänt ...

Såna problem hade jag inte med den gamla 65an. Bara bromsarna ( en annan tråkig sak med bilprovning och dålig kunskap. Jag fick inte dra i handbromsen

Det gjorde dom å för löst. Men vad kan man göra åt myndigheter? Vara positiv.

 

Du har en 24år gammal veteranbil så en hel del är slut helt enkelt.   

  1.  Lyset drar inte ur ett friskt batteri. Bilens batteri är kass!  Även om du köper billigaste Biltema batteriet så kan du ha dörren öppen minst ett dygn!  "Dome" lampan drar knappast mer än 10-20W vilket ger över  20timmar brinntid.
     
  2. Handbromsen på 1995 Mustangerna var skit redan när dom rullade ut från fabriken och Ford hade även "recall" på den. Efter 25år är det bara byta vajrarna oavsett skick samt extremt försiktigt justera.  Inget för första gångs mekanikern!!
     
  3. Lambda sensor är alltid bra byta och extremt känslig och en ren slitagedel. En enda lite reva i kabeln till sensorn och det blir fel!
    Även hela styrsystemet för just insprutningen och SN95 Mustangerna känsliga på just sensor för mäta luften eller MAF. Den måste rengöras ofta. Finns faktisk speciell spray för det.  Men i övrigt får det inte finnas en enda lite spricka i insugsslangar och inte heller i grenrör för det kan direkt ge felaktiga signaler...Allt måste vara 100% tätt!!
    Likaså all El det är supernoga allt är korrekt utan glapp och fusk.  Bara en enkel sak som en lite halvtaskig jordkabel till motorn kan direkt ställa till det

På insprutningsbilar måste allt vara 100% perfekt skick.....Din gamla 65a kan man åka med halvtaskiga tändkablar och packningar som läcker.
En dator är inte alls förlåtande så glöm alla dina erfarenheter med din 65a

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte batteri och fick felkod 5.2 så det var batteri fel och ska leta efter den grå kabeln å försöka bygla å få bort koden för han på besiktningen tog startkablar och luftpumpen på motorn ger lambda värden fel som sbp ska veta om Annars får jag väl kolla volten på dom igen och även skruva ur å rengöra å testa värdet igen 

Link to comment
Share on other sites

En så gammal bil rengör man inte en sensor på.
Byt! 
Det är extremt viktig komponent för att motorn ska få rätt blandning och inte gå framförallt för snålt
Det räcker med lite korrosion inuti kabeln för att fel värde ska gå till datorn

Luftpump eller inte påverkar inte sensorn alls. Datorn tolkar bara värdet sensor ger och kompenserar därefter bränslet utefter.

 

Link to comment
Share on other sites

Bra att få fler kommentarer å lyssna å läsa å kolla upp så kan de bli rätt till slut. Jag får väl byta bägge som du skriver å inte lyssna på det andra om rengöra . mäta . mm.och sen få se om hitta de 2 kablar som ska byglas å nolla felkoder. Tack för tips 

Link to comment
Share on other sites

Det är klart du kan lägga tid och möda på mäta och rengöra om du önskar.

Men sensorerna är TJUGOFEM år gamla så hur mycket kan dom ha kvar?
Byta lambda sensor är såklart bra men ingen självklar lösning

Det gäller övriga system i kedjan också allt från MAF, temp sensor till tändmodul.

Det bästa är att först lämna in bilen på diagnos så man vet vad som är fel.

På din gamla 65 kunde man oftast se med ögonen vad som är fel......Nu gäller diagnos oftast

Link to comment
Share on other sites

Det var inget fel på min Mustang 

Chefen på Dekra ringde mig och bad om ursäkt .sbp vet vad som gäller och det ska dom också veta då alla värden var bra och luftsliden funkade men batteriet laddades ur tyvärr å då fick bilen 52 blink så bara byta batteri och släcka blinkkoden och en innestående gratis besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Det var inget fel på min Mustang 

Chefen på Dekra ringde mig och bad om ursäkt .sbp vet vad som gäller och det ska dom också veta då alla värden var bra och luftsliden funkade men batteriet laddades ur tyvärr å då fick bilen 52 blink så bara byta batteri och släcka blinkkoden och en innestående gratis besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Det är airbagens lampa som lyser å ger blinkkod. Hittade länk och svar i forumet och använde sunt förnuft och kunskap och några andra som kan vissa saker om bilar sen lite egen kunskap å så fick jag rätt på besiktningen mm.

Link to comment
Share on other sites

Angående sensorer som blir gamla...

Jag har och har haft ett helt antal Ford, Lincoln Mercury 1998 - 2003.

Allt som har med emission control (avgasrening) är riktikt bra gjort.

Detta pga. Kalifornien har en lag att bil leverantören är skyldig att ta hand om alla emission pronlem de första  5 åren utan kostnad.

Den sensorn som är absolut sämst är temp givaren  för kylvattnet till instrument brädan på Fordar upp till ca. 1996 .

Den har jag bytt 3 ggr på min T-bird 1988 och vissa gånger på andra bilar.

Det är en skit pryl, troligtvis från 60-70 talet.

Men då man har motor styrning så finns det en till kylvatten givare som funkar alltid.

Håller med att Lambda sensorerna kan bli gamla och dåliga, oftast dålig respons.

Problemet är om man köper nya billiga så förvärrar man situationen, då dessa kan ha ännu värre respons.

Måste vara rekomenderada från Ford (har för mig Bosch).

De gånger jag har haft problem med sensor/givar signaler är dålig kontakt i kontakt stycken.

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall så var det inget fel på lambdan å värdet var 1.5 enligt han som besiktade skulle det vara 1.0 men enligt sbp så var det bra och dessutom sitter en luftpump på motorn så då blir de andra värden å godkänt å jag mätte volt mm som en annan tipsade om så mycket finns å lära å kolla.man blir aldrig fullärd å kan allt om nån bil,men kan bidra med enkla bra idéer mm.som här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde ditt primära problem var kod 52 från airbag?

Exakt hur mätte du hur lambda volt mm som du eller nån annan tipsade dig om??

Lambda så är inte besikningen så noga med på gamla bilar.

Lambda 1,5 visar att bilen går magert som f*n, hoppas att detta endast är på tomgång.

Mest troliga att du har vacum problem, kolla alla anslutningar och slangar till vacuum.

Tänk på att mycket i kupen är vacuum styrt, tex. värme reglringen.

Link to comment
Share on other sites

Ska ta mig tid kolla mer i morgon så fort jag hinner och tackar för alla bra tips 

Lambdan mätte en jag känner å sen läste jag att sbp vet värde så inget fel ? Men man vet ju aldrig.å airbag lampan blinkar 5 sedan 2 gånger så de vart när besiktningen hade dörr å lampor på så batteriet drog ur å jag bytte när jag kom hem till ett som höll 12.92 volt som jag hade reserv hemma så får släcka data koden bara nu å sedan in å visa upp å sedan kolla resten glykol mm å invänta våren å cabba ner å polera å mysa.V8 Musse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...