Jump to content

FM i USA-importerad Mustang GT 500 2012


7867

Recommended Posts

 
 
 
 
 
Hej, jag är ganska nybliven Mustangägare sen i somras-19 och är väldigt nöjd med bilen.
 
Har en fråga någon som vet när det gäller dessa bilmodeller från USA.
 
Mitt lilla problem är att FM-mottagaren i bilen bara tar emot udda frekvenser, ex.vis  101,3  98,7  94,9 osv. jag vet att i USA har man till sin argumentering sagt att det måste vara ett visst mellan rum mellan frekvensmottagningen där för att eliminera störningar från närliggande frekvenser.
I Sverige och Europa har vi ju samma modulation men annat frekvensomfång, ex.vis   97,0  101,4  98,2 och t.om 105,95 alltså halva tiondels MHz.
Har du något tips eller vetskap om hur jag skall göra för att jag skall kunna lyssna på mina favoritstationer med jämna slutfrekvenser?
 
Har varit i kontakt med personal som jobbar mycket med USA-bilar i Osby Skåne som är en av Sveriges största auktoriserade bil-skrotar när det gäller US-bilar, de vet också om detta problem men har inte koll på om man med en kod kan knappa in den i stereon och på så sätt ändra mottagningen på frekvenserna i FM-bandet, eller det kan ske via någon sorts progamerare.
 
Man kanske måste köpa en helt ny stereo för att komma runt problemet vilket kan bli ganska dyrt. Har en kompis som bor i USA, Kentucky sen ca. 25 år tillbaka och importerade en Corvette av 91-års modell 2 år efter han hade köpt den till Sverige som flyttgods. Han hade samma problem då och enda chansen då var att byta stereon som var anpassad för den Europeiska marknaden. I annat fall får jag väl leva med detta I-landsproblem.
 
Tacksam för svar,
MVH. Ny Mustangmedlem 7867 Mikael Jarlsheden Bjärnum Skåneland
Link to comment
Share on other sites

Koppla in telefonen är ju både enklare och bättre urval vad man vill lyssna på
Då kan du köra antingen Spotify eller annan radio app direkt med mobiltelefonen

Koppla in via blutooth 

Har inte bilen det kan du köpa en vanlig FM-sändare....Exempelvis dessa men finns massa andra

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tradlos-ljud-bild/fm-sandare/linocell-fm-sandare-35-mm-anslutning-p96905

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tradlos-ljud-bild/fm-sandare/linocell-fm-sandare-med-bluetooth-och-35-mm-kontakt-p69451

Då spelar det ingen roll om man har en US eller EUR radio

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...