Jump to content

Front-sump till en Ford 347


jocke4u

Recommended Posts

Jag kör samma sump och Fel Pro packning
Du måste pinnbulta fast tråget så se till att införskaffa dom om du inte gjort det redan
Allra helst ska du ha Ford original förstärknings stålplattor som monteras sist mot tråget så trycket blir jämt mot Fel Pro packningen
Inga tätningsmedel alls används då

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Per Berglund said:

Jag kör samma sump och Fel Pro packning
Du måste pinnbulta fast tråget så se till att införskaffa dom om du inte gjort det redan
Allra helst ska du ha Ford original förstärknings stålplattor som monteras sist mot tråget så trycket blir jämt mot Fel Pro packningen
Inga tätningsmedel alls används då

Tack @Per Berglund så det räcker inte med de vanliga bultarna som tråget satt med? Tjockleken kan ju inte skilja speciellt mycket eller? Varför skulle pinnbultar vara bättre?
Stålplattor mot tråget borde väl läcka (utan packning/tätningsmedel)?
Det är ett bra tag tills det blir uppstart så hinner skaffa grejer som måste skaffas men sen att inte köpa prylar bara för att det är några promille bättre...tror du förstår hur jag tänker 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Bultarna till tråget är bland de sämsta på hela motorn.
Funkar fint till korkpackning och visst det går okej mot One Piece packningen också

Men One Piece packningen har som du sett stålringar vid varje bulthål.
När man drar momentet (som man skall) så kommer bulten att bottna mot stålringen .
Risken är stor att bulten går av senare eftersom den nu blir stumt monterad till skillnad med korkpackning där allt flexar hela tiden.  Det behövs alltså en starkare bult!

Jag vet inte hur många avdragna trågbultar jag plockat bort men jag kastar dom alltid
Så här har jag fått stå rätt ofta

 

 

Fel Pro gummipackning monteras dessutom utan silikon då det inte fäster.
Det är därför viktigt att trycket sprids jämt mot gummi packningen och därför skall "rails" användas...Det sitter detta 100% på alla originalmotorer.
Skruvar du dit tråget utan rails kan trycket bli ojämnt mot  tråget eller gummipackningen flexar så det kan börja läcka..
Jag har monterat tråg på "one piece" packning utan rails och det har gått bra men det känns inte bra ändå när man drar!  Tråget deformeras

Pinnbult måste man ha om man använder rails eftersom vanliga skruven är för kort
Pinnbult går inte av framför allt!....Finns långa bult också men jag gillar dom inte

Med originalbulten skulle jag alltså rekommendera dig använda original korkpackning då håller bultarna

Som sagt Ford har rails original med dessa packningar är det alltså fel montera utan rails......Skulle det funka utan kan jag lova dig Ford skulel sparat in på det.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...