Jump to content

Hjulinställning ?


kanske mustang

Recommended Posts

Hur  vet man om det  behövs en Hjulinställning ?   Ser väl det att däcken är onormalt konstigt slitna  ?   men då är det försent finns det andra sätt ?   Var halt  ute och   lyckades inte bromsa i tid utan kom  emot en trottoarkant i ganska hög hastighet,   däcket  fick en stor bit gummi bort men blev inte punktering. Fälgen fick sig en synlig smäll. Någon som   gör vid skadade fälgar  nära Älmhult ? 

 

Tack 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Du kan åsamkat bilen rätt stora skador och kan även behövas ramjusteras så självklart är ett verkstadsbesök behövligt
Skulle anmäla skada till försäkringsbolaget direkt!  Vanlig olycka

Fälgen bara skicka iväg till dom som kan det...Varför ska det vara nära Älmhult?  🙂

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, Per Berglund said:

Du kan åsamkat bilen rätt stora skador och kan även behövas ramjusteras så självklart är ett verkstadsbesök behövligt
Skulle anmäla skada till försäkringsbolaget direkt!  Vanlig olycka

Fälgen bara skicka iväg till dom som kan det...Varför ska det vara nära Älmhult?  🙂

Smidigt när jag bor där.  Verkstadsbesök hos Ford eller vilken  verkstad som helst ?  Inte bästa timingen  då det mesta är stängt nu   runt jul  🙂

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, kanske mustang said:

Smidigt när jag bor där.  Verkstadsbesök hos Ford eller vilken  verkstad som helst ?  Inte bästa timingen  då det mesta är stängt nu   runt jul  🙂

Spelar inte så stor roll när du får ut på försäkringen.... Ditt försäkringsbolag bör hjälpa dig med rätt verkstad....Rättare sagt dom bestämmer nog det!

Jag har inget tips vem som lagar fälgar men jag såg denna firma verkar väldigt duktig på youtube.... www.wheeldoctor.se

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 minut sedan, Per Berglund said:

Spelar inte så stor roll när du får ut på försäkringen.... Ditt försäkringsbolag bör hjälpa dig med rätt verkstad....Rättare sagt dom bestämmer nog det!

Jag har inget tips vem som lagar fälgar men jag såg denna firma verkar väldigt duktig på youtube.... www.wheeldoctor.se

 

 

Ok tack 🙂 har skrivit till mitt försäkringsbolag nu. Hoppas det bara är  att fixa fälgen  

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, kanske mustang said:

Ok tack 🙂 har skrivit till mitt försäkringsbolag nu. Hoppas det bara är  att fixa fälgen  

Ja man vet aldrig med bilar....En del är som tanks andra som om de var av glas
Haft en Ford Mondeo och en gång i en kurva körde jag in i trottoarkanten i kanske 10 km/tim
Däck/fälg klarade sig men bägge bärarmarna byttes.

Link to comment
Share on other sites

Körde sönder min likadant, fälgen kostade 8200:- så det blev en ny på försäkring. Inga andra skador vad det verkar.

Sedan blev verkstadsbesöket en cirkus när de gjorde sönder däcket vid bytet och inte kunde få tag på ett nytt, den blev stående två veckor till jag fixade nytt däck själv som fanns på lager hos Bilmånsson i Halmstad.

Kolla att verkstaden du väljer har nya däck om det skulle behövas.

D7B60EB8-5F84-4B3D-A248-599E5E93EFB6.jpeg

1B7A91EC-9D78-4D55-981C-9A9D813C82A0.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Junkers said:

Körde sönder min likadant, fälgen kostade 8200:- så det blev en ny på försäkring. Inga andra skador vad det verkar.

Sedan blev verkstadsbesöket en cirkus när de gjorde sönder däcket vid bytet och inte kunde få tag på ett nytt, den blev stående två veckor till jag fixade nytt däck själv som fanns på lager hos Bilmånsson i Halmstad.

Kolla att verkstaden du väljer har nya däck om det skulle behövas.

D7B60EB8-5F84-4B3D-A248-599E5E93EFB6.jpeg

1B7A91EC-9D78-4D55-981C-9A9D813C82A0.jpeg

Ok tack för tipset    ser ut som min fälg ungefär skademässigt.  Men jag har  fejk orginal fälgar från usa  skickade efter dem har  dem som vinter hjul   vet inte om man kan ersätta en sådan fälg mot en orginal    från ford  de svarta som man får till  när man köper bilen  utan paket jag köpte paket så fick lättmetallfälgarna. 

Link to comment
Share on other sites

Om inga andra skador finns så lär det bli billigare att skaffa en ny fälg själv.

Självrisken var 6875:- men jag hade en tilläggsförsäkring hos Länsförsäkringar som sänker det till 2000:-

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ok som uptdate   kostar    7000  laga och lacka fälg, nytt däck. samt  att jag får fixa hyrbil  genom annan försäkring.

 

Lf säger att de inte har den   försäkringe maximera  jag har lf kronoberg . så blir  väl 6800kr i självrisk  i övrigt var det inga   problem med bilen  lite sura pengar men ingen annan  att skylla på än mig själv.  Ska försöka ta det lite lugnare, blev förvänad idag när det var plus 3 grader och halt på sina ställen så  man    kände det i bilen 😞 och det var inte  ens i rondeller utan på vanlig väg........ något underkylt regn kanske 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FastMagnus said:

läropengs kassan ska ha sitt! jag har tagit ut massor där genom åren...…….

 Ja är väl så  vet inte om man lär sig, får väl  vara glad så länge kostnaderna inte blir för hööööga.  Mina  vänner kan öven tipsa om en film som är ny som jag verkligen gillade. Den är på 2 och en halv timme men blir aldrig tråkig den heter Ford v Ferrari sjukt bra, bara se den   🙂

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, kanske mustang said:

 Ja är väl så  vet inte om man lär sig, får väl  vara glad så länge kostnaderna inte blir för hööööga.  Mina  vänner kan öven tipsa om en film som är ny som jag verkligen gillade. Den är på 2 och en halv timme men blir aldrig tråkig den heter Ford v Ferrari sjukt bra, bara se den   🙂

Jag har också sett filmen. Helt klart sevärd. 😊

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

En tur till Hässleholm  och  den trevliga,  snygga 🙂  och  hjälpsamma tjejen  (tror hon hette Cecilia )hos Dahlqvist, som hjälpte mig  med kort och att se att det inte var något mer fel under bilen.  Fick sen prisförslag  från Dahlqvist Kristianstad nästan 7000 kr plus då  lånebil  som jag får ta med   länsförsäkringar. Istället så  blir det en tur till Felga  de trodde att jag kanske inte behövde byta däck men de kollar på det när jag kommer dit för   reparation av fälgen.  vi får se  bra att man får lånefälg och kan fortsätta köra bilen   ingen låne bil, eller tåg som jag tänkte först 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok  slutade med  felga, de lagade fälgen kostade en bit över 2000kr för lagning samt att han  tittade  på balanseringen på de andra däcken med och då fick jag   behålla bilen under tiden fälgen lagades. Däcket behövdes inte bytas, så jag kom undan ganska billigt. 🙂   tack för all hjälp och alla tips 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...