Jump to content

Elstrul


Pedalex

Recommended Posts

Har en 05-a cab som jag gör iordning då den agerat fuktsamlare i två års tid. 
Har problem med elsystemet som ger följande utslag: 

*vid körning så kommer och går elektroniken såsom elhissar, blinkers, alla lampor 
*halvljus vänster fungerar några sek sen slocknar det, samma sak varje gång jag slår på 

 

sitter byggfläkt i bilen som ska försöka torka upp så mycket som möjligt, men jag undrar var enheterna som styr ovan funktioner kan vara lokaliserade i bilen? 
 

Link to comment
Share on other sites

Det sitter i en box vid passagerarens fötter, nere till höger. Kallas smart junction box (SJB). Har du fått fukt i den så är det troligtvis kört att få den helt hundra igen.

Ett vanligt fel är att det blir stopp i rännan vid kupefiltret, då samlas det vatten som letar sig in via kupéfiltret och sen ner i boxen. Kolla det när du ändå håller på. Sitter under plasten vid vindrutan. Råkade själv ut för det och boxen gick inte att rädda, öppnade upp den och torkade ur den ordentligt. Men en eller flera kretsar var brända i den. Så hade tur och lyckades hitta en box med exakt samma nummer och från en bil med manuell(som min är). Då är den programmerad med samma funktioner och utrustning. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Om man hittar med exakt samma nummer då behöver man inte programmera om dom? Sa så på ford till mig då min troligtvis är kass..var programmerar man dom annars? Är det bara Ford som kan det?

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-08 at 14:40, Kragan said:

Om man hittar med exakt samma nummer då behöver man inte programmera om dom? Sa så på ford till mig då min troligtvis är kass..var programmerar man dom annars? Är det bara Ford som kan det?

Ja, samma nummer funkade för mig 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...