Stene March 17, 2020 Report March 17, 2020 Hejsan! Har plockat ner bröstkåpan för att åtgärda ett litet men ack så irriterande kylvätskeläckage. Min fundering är om man ska göra nått åt kamdrivningen när ändå allt är blottat. Spelet på kedjan är 8mm. Det verkar tyvärr som vissa hamnar här även med nya grejjer. Motorn i fråga är en 5,0:a från -87 Tack på förhand! 20200315_114317.mp4 Citera
Per Berglund March 17, 2020 Report March 17, 2020 Det funkar ha det så men jag skulle inte lämna det. Så billig komponent på ett bökigt ställe så man vill inte göra om det. Dessutom nu vet du att det är glappt så skulle du lämna det sådär så kommer du alltid gå tänka på det! Timing vill man ha så stabil som möjligt även om just det där inte är märkbart så blir det mer pålitligt Citera
Stene March 17, 2020 Author Report March 17, 2020 Tack för svar! Nä det känns lite trist att lämna men det verkar inte vara nån garanti en ny uppsättning är mindre glapp? Tips på nån sort man på förhand är tajt å bra? Ford racing kanske? Tycker man alltför ofta blir besviken på eftermarknadsprylar... Citera
Per Berglund March 17, 2020 Report March 17, 2020 13 minuter sedan, Stene said: Tack för svar! Nä det känns lite trist att lämna men det verkar inte vara nån garanti en ny uppsättning är mindre glapp? Tips på nån sort man på förhand är tajt å bra? Ford racing kanske? Tycker man alltför ofta blir besviken på eftermarknadsprylar... Ford Racing är en religion för mig nästan alltid! COMP är bra också har aldrig sett snabbt slitage En gång köpte jag en fin "billet" Cloyes och efter 1år var den värre än din! Har bara en känsla att de gjutna har bättre tålighet än de i stål "billet" Gjutgods är väldigt styvt och och stål har mer förmåga att ändras i dimension Men bara min egen teori 1 Citera
Stene March 17, 2020 Author Report March 17, 2020 Ja det är nog Ford Racing som håller högst och jämnast kvalitet. inget snack om det. Är det någon som kör drev nuförtiden? Eller självdog dom med stämpeln som fattigmanskompressor Finns väl drevsatser som är tysta också, men borde rimligtvis finnas fler nackdelar varför tillverkarna körde kedja från början... Citera
Per Berglund March 17, 2020 Report March 17, 2020 Drev är inte driftsäkert i längden. Rakskurna kuggar och tveksamma toleranser är inget för en gatbil....väsnas Gissar även de drar mer effekt eftersom det är mer prylar som ska dras runt. Kamrem sats är nog det bästa man kan köpa men inget för gatbilar heller. kamkedja klockrent i miljontals maskiner 1 Citera
Stene April 7, 2020 Author Report April 7, 2020 Sådär då! Är det lönt att knuffa efter tajmingen åt nått håll på en hyffsat std H.O motor? Ser att det fanns ganska många lägen att välja på... Kammen är mig veterligen en original ho kam. Mvh Gustav Citera
Per Berglund April 7, 2020 Report April 7, 2020 Nej du kommer inte märka något alls....Sånt håller man enbart på med i tävlingsammanhang Sätter du i kammen lite "Advance" så får maskinen lite mer vrid Sätter du i den "Retard" får maskinen lite mer effekt högre upp i varv Men på en HO maskin får du mer effekt bara byta luftfiler! Citera
Stene April 7, 2020 Author Report April 7, 2020 (redigerad) Ja då var det som befarat En annan grej jag kom att tänka på är denna plåtbit som sitter där soppapumpen drivs på äldre motorer. Ford verkar ha slutat med dom helt på nyare motorer. Är det nån typ av oljekastare? Ska man skippa den eller återmontera? Lånad bild men ser lika ut på min Ändrade %s av %s (%s) Citera
Stene April 7, 2020 Author Report April 7, 2020 Gick ut och kikade lite mer, det verkar som mitt originaldrev har en liten motvikt. Inte är väl kam, drev, eccenter mm sambalanserat på nått vis? Enl art nr ska denna sats vara korrekt för min motor. M-6268-A302 Citera
Per Berglund April 7, 2020 Report April 7, 2020 (redigerad) Svårt se nyttan av balansering kammen snurrar ju bara halva hastigheten Jag har sett samma sak ibland helt symetriskt och ibland lite mer material men aldrig hört talas om balansering Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund April 7, 2020 Report April 7, 2020 (redigerad) Edit! Det är en excenter som sitter på din motor men vet inte om den går använda till äldre pumpar Ser oerhört klen ut....Endast för 100% original isåfall Tryggare med https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m-6287-b302 Tål den extra kraft en större pump behöver Ändrade %s av %s (%s) Citera
Stene April 7, 2020 Author Report April 7, 2020 Låter ju bra om det är så. Det där extra materialet finns ju dock där av nån anledning Det har aldrig suttit någon mekanisk bränslepump på denna motor. Varken orginal eller senare. Finns inte uttag på kåpan heller. Så jag tror inte den var ämnad för att driva nått. Är det inte oljekastare då? Citera
Per Berglund April 7, 2020 Report April 7, 2020 (redigerad) 37 minuter sedan, Stene said: Låter ju bra om det är så. Det där extra materialet finns ju dock där av nån anledning Det har aldrig suttit någon mekanisk bränslepump på denna motor. Varken orginal eller senare. Finns inte uttag på kåpan heller. Så jag tror inte den var ämnad för att driva nått. Är det inte oljekastare då? Kan ej exakt dessa 80-90tal och googla lite men det är en slinger! När du bultar på en Excenter så måste den ligga emot någon yta. Mer troligt därför du ser det extra materialet På Ford drevet är ytan tillräckligt stor för en solid excenter. Ford drevet är endast gjort för "solid" excenter......Ditt gamla drev kan ta en klenare 2-delad excenter Gällande balansering så finns egentligen inget att balansera eftersom kamloberna är jämt fördelade Vevaxel är annorlunda med all svängande massa Ändrade %s av %s (%s) Citera
Stene April 7, 2020 Author Report April 7, 2020 Satte ihop nu ikväll och excentern får fortsätta snurra med. Den har en liten hulling som medbringare och samtidigt håller "dowel pin" på rätt plats. Utan exentern borde den kunna vandra ända ut till brickan och då skulle den kännas väl kort. Det är väl lite så med amerikanska prylar att bara för att en grej inte används längre så får den gärna hänga med i nått decennium bara för att. Ett steg i taget. Men det kliar ju att plocka bort sånt som inte används. I övrigt känns det lite tajtare än tidigare men jag tar inte gift på att jag känner skillnad om 100 mil när grejerna satt sig Nåväl, världsekonomin behöver all hjälp den kan få just nu och jag sover kanske lite bättre om natten Citera
Per Berglund April 8, 2020 Report April 8, 2020 Ja oilslingern ska ju vara med så det blir fint det! Annars när man köper ny kamaxel så medföljer det alltid 2st olika "Dowel pins"' En kort för insprutningsmotor som du har En lång för driva den mekansika excentern som driver bränslepumpen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.