March 17, 20205 yr comment_171236 Hejsan! Har plockat ner bröstkÄpan för att ÄtgÀrda ett litet men ack sÄ irriterande kylvÀtskelÀckage. Min fundering Àr om man ska göra nÄtt Ät kamdrivningen nÀr ÀndÄ allt Àr blottat. Spelet pÄ kedjan Àr 8mm. Det verkar tyvÀrr som vissa hamnar hÀr Àven med nya grejjer. Motorn i frÄga Àr en 5,0:a frÄn -87  Tack pÄ förhand! 20200315_114317.mp4
March 17, 20205 yr comment_171240 Det funkar ha det sĂ„ men jag skulle inte lĂ€mna det. SĂ„ billig komponent pĂ„ ett bökigt stĂ€lle sĂ„ man vill inte göra om det. Dessutom nu vet du att det Ă€r glappt sĂ„ skulle du lĂ€mna det sĂ„dĂ€r sĂ„ kommer du alltid gĂ„ tĂ€nka pĂ„ det! đ Timing vill man ha sĂ„ stabil som möjligt Ă€ven om just det dĂ€r inte Ă€r mĂ€rkbart sĂ„ blir det mer pĂ„litligt Â
March 17, 20205 yr Author comment_171241 Tack för svar! NĂ€ det kĂ€nns lite trist att lĂ€mna men det verkar inte vara nĂ„n garanti en ny uppsĂ€ttning Àr mindre glapp? đ€ Tips pĂ„ nĂ„n sort man pĂ„ förhand Ă€r tajt Ă„ bra? Ford racing kanske? Tycker man alltför ofta blir besviken pĂ„ eftermarknadsprylar...Â
March 17, 20205 yr comment_171243 13 minuter sedan, Stene said: Tack för svar! NĂ€ det kĂ€nns lite trist att lĂ€mna men det verkar inte vara nĂ„n garanti en ny uppsĂ€ttning Àr mindre glapp? đ€ Tips pĂ„ nĂ„n sort man pĂ„ förhand Ă€r tajt Ă„ bra? Ford racing kanske? Tycker man alltför ofta blir besviken pĂ„ eftermarknadsprylar... Ford Racing Ă€r en religion för mig nĂ€stan alltid! COMP Ă€r bra ocksÄ har aldrig sett snabbt slitage En gĂ„ng köpte jag en fin "billet" Cloyes och efter 1Ă„r var den vĂ€rre Ă€n din! Har bara en kĂ€nsla att de gjutna har bĂ€ttre tĂ„lighet Ă€n de i stĂ„l "billet" Gjutgods Ă€r vĂ€ldigt styvt och och stĂ„l har mer förmĂ„ga att Ă€ndras i dimension Men bara min egen teori
March 17, 20205 yr Author comment_171245 Ja det Ă€r nog Ford Racing som hĂ„ller högst och jĂ€mnast kvalitet. inget snack om det. Ăr det nĂ„gon som kör drev nuförtiden? Eller sjĂ€lvdog dom med stĂ€mpeln som fattigmanskompressor đ Finns vĂ€l drevsatser som Ă€r tysta ocksĂ„, men borde rimligtvis finnas fler nackdelar varför tillverkarna körde kedja frĂ„n början...
March 17, 20205 yr comment_171246 Drev Ă€r inte driftsĂ€kert i lĂ€ngden. Rakskurna kuggar och tveksamma toleranser Ă€r inget för en gatbil....vĂ€snas Gissar Ă€ven de drar mer effekt eftersom det Ă€r mer prylar som ska dras runt. Kamrem sats Ă€r nog det bĂ€sta man kan köpa men inget för gatbilar heller. kamkedja klockrent i miljontals maskiner Â
April 7, 20205 yr Author comment_171572 SĂ„dĂ€r dĂ„! đ Ăr det lönt att knuffa efter tajmingen Ă„t nĂ„tt hĂ„ll pĂ„ en hyffsat std H.O motor? Ser att det fanns ganska mĂ„nga lĂ€gen att vĂ€lja pĂ„... Kammen Ă€r mig veterligen en original ho kam.  Mvh GustavÂ
April 7, 20205 yr comment_171573 Nej du kommer inte mĂ€rka nĂ„got alls....SĂ„nt hĂ„ller man enbart pĂ„ med i tĂ€vlingsammanhang SĂ€tter du i kammen lite "Advance" sĂ„ fĂ„r maskinen lite mer vrid SĂ€tter du i den "Retard" fĂ„r maskinen lite mer effekt högre upp i varv Men pĂ„ en HO maskin fĂ„r du mer effekt bara byta luftfiler! đ
April 7, 20205 yr Author comment_171575 Ja dĂ„ var det som befarat đ En annan grej jag kom att tĂ€nka pĂ„ Ă€r denna plĂ„tbit som sitter dĂ€r soppapumpen drivs pĂ„ Ă€ldre motorer. Ford verkar ha slutat med dom helt pĂ„ nyare motorer. Ăr det nĂ„n typ av oljekastare? Ska man skippa den eller Ă„termontera? LĂ„nad bild men ser lika ut pĂ„ min   Ăndrade %s av %s (%s)
April 7, 20205 yr Author comment_171576 Gick ut och kikade lite mer, det verkar som mitt originaldrev har en liten motvikt. Inte Ă€r vĂ€l kam, drev, eccenter mm sambalanserat pĂ„ nĂ„tt vis? Enl art nr ska denna sats vara korrekt för min motor. M-6268-A302  Â
April 7, 20205 yr comment_171577 SvĂ„rt se nyttan av balansering kammen snurrar ju bara halva hastigheten Jag har sett samma sak ibland helt symetriskt och ibland lite mer material men aldrig hört talas om balansering   Ăndrade %s av %s (%s)
April 7, 20205 yr comment_171578 Edit! Det Ă€r en excenter som sitter pĂ„ din motor men vet inte om den gĂ„r anvĂ€nda till Ă€ldre pumpar Ser oerhört klen ut....Endast för 100% original isĂ„fall Tryggare med https://www.summitracing.com/int/parts/fms-m-6287-b302 TĂ„l den extra kraft en större pump behöver Ăndrade %s av %s (%s)
April 7, 20205 yr Author comment_171580 LĂ„ter ju bra om det Ă€r sĂ„. Det dĂ€r extra materialet finns ju dock dĂ€r av nĂ„n anledning đ€ Det har aldrig suttit nĂ„gon mekanisk brĂ€nslepump pĂ„ denna motor. Varken orginal eller senare. Finns inte uttag pĂ„ kĂ„pan heller. SĂ„ jag tror inte den var Ă€mnad för att driva nĂ„tt. Ăr det inte oljekastare dĂ„?Â
April 7, 20205 yr comment_171582 37 minuter sedan, Stene said: LĂ„ter ju bra om det Ă€r sĂ„. Det dĂ€r extra materialet finns ju dock dĂ€r av nĂ„n anledning đ€ Det har aldrig suttit nĂ„gon mekanisk brĂ€nslepump pĂ„ denna motor. Varken orginal eller senare. Finns inte uttag pĂ„ kĂ„pan heller. SĂ„ jag tror inte den var Ă€mnad för att driva nĂ„tt. Ăr det inte oljekastare dĂ„? Kan ej exakt dessa 80-90tal och googla lite men det Ă€r en slinger! NĂ€r du bultar pĂ„ en Excenter sĂ„ mĂ„ste den ligga emot nĂ„gon yta. Mer troligt dĂ€rför du ser det extra materialet PĂ„ Ford drevet Ă€r ytan tillrĂ€ckligt stor för en solid excenter. Ford drevet Ă€r endast gjort för "solid" excenter......Ditt gamla drev kan ta en klenare 2-delad excenter GĂ€llande balansering sĂ„ finns egentligen inget att balansera eftersom kamloberna Ă€r jĂ€mt fördelade Vevaxel Ă€r annorlunda med all svĂ€ngande massa Ăndrade %s av %s (%s)
April 7, 20205 yr Author comment_171590 Satte ihop nu ikvĂ€ll och excentern fĂ„r fortsĂ€tta snurra med. Den har en liten hulling som medbringare och samtidigt hĂ„ller "dowel pin" pĂ„ rĂ€tt plats. Utan exentern borde den kunna vandra Ă€nda ut till brickan och dĂ„ skulle den kĂ€nnas vĂ€l kort. Det Ă€r vĂ€l lite sĂ„ med amerikanska prylar att bara för att en grej inte anvĂ€nds lĂ€ngre sĂ„ fĂ„r den gĂ€rna hĂ€nga med i nĂ„tt decennium bara för att. Ett steg i taget. Men det kliar ju att plocka bort sĂ„nt som inte anvĂ€nds. I övrigt kĂ€nns det lite tajtare Ă€n tidigare men jag tar inte gift pĂ„ att jag kĂ€nner skillnad om 100 mil nĂ€r grejerna satt sig đ  NĂ„vĂ€l, vĂ€rldsekonomin behöver all hjĂ€lp den kan fĂ„ just nu och jag sover kanske lite bĂ€ttre om natten đ
April 8, 20205 yr comment_171592 Ja oilslingern ska ju vara med sÄ det blir fint det! Annars nÀr man köper ny kamaxel sÄ medföljer det alltid 2st olika "Dowel pins"' En kort för insprutningsmotor som du har En lÄng för driva den mekansika excentern som driver brÀnslepumpen