Fredde77 January 30, 2005 Report Share January 30, 2005 Det gäller bakaxlar och jag vet att den här tråden har varit uppe för diskussion förut. Hur som helst så skall jag beställa nya bromsrör till min bil och är osäker om jag har en 8" eller 9"-bakaxel. Jag har för mig att en 9" axel har en "bula" på huset. Det har min. Hur som helst så tvivlar jag fortfarande och vore därför tacksam om någon välinformerad själ kunde verifiera mina "misstankar". Vill också påpeka att jag ännu inte hunnit renovera denna del av bilen. Därav det "norska kromet"/CMC 1575 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter CMC771 January 31, 2005 Report Share January 31, 2005 Hej Fredde.Du har en 9 tums. 8 tums bakaxeln är lite oval i sin utformning runt diffhuset (klumpen). Det är det enklaste sättet att se skilnaden.Drivaxlarna på 9 tums kan skilja mella olika bakaxlar. Man får räkna splaijnsen (felstavat förmodligen) på drivaxeln. 28 elle 32 (Tror jag)Men det har inget med bromsrören att göra.Bara ren info. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst January 31, 2005 Report Share January 31, 2005 Hej Fredde.Det är som sagt lite svårt att svara exakt, har du kollatom aluminium taggen finns, sitter som bricka mellan en av muttrarna på och vänster sida på klumpen. På denna står all info om axel och vilken utväxling denhar mm. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde77 January 31, 2005 Author Report Share January 31, 2005 Tjena boys,Tack för verifieringen. Har inte kollat "taggen" men enligt id-brickan på dörren så har jag en axel med utväxling 2.75:1 utan "traction lock" (hade i sådana fall varit bokstaven K istället för den 2:a som står på id-brickan). I och för sig kan ju bakaxeln vara utbytt, men det tvivlar jag på.Sedan är det ju det här med bromsarna. Så vitt jag kan förstå så fanns det två olika modeller på dessa;10" x 2" samt 10" x 1 3/4"Vad är det man mäter då. Är det bromstrummans diameter x bredd?Enligt vissa källor så skall den bredare trumman återfinnas på "performance" bilarna såsom big-blockarna och boss-modellerna./Fredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 1, 2005 Report Share February 1, 2005 Japp 9'' eftersom den har "päronknölen" baktilKan nästan slå vad om att du har 10''x2'' som är de vanligaste trummorna.2'' är bredden för bandens anliggningsyta.Tror inte det skiljer något ens på "BOSS" etcVissa trummor har dock kylflänsar som gör att de ser större ut men det är forfarande 10'' x 2'' Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde77 February 1, 2005 Author Report Share February 1, 2005 Tackar,Då är ärendet utrett och jag kan beställa mina bromsrör! För övrigt så saknar jag kylflänsar på trummorna./Fredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 1, 2005 Report Share February 1, 2005 Kolla alltid ändå vad du har genom mätning.Man kan aldrig veta. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredde77 February 1, 2005 Author Report Share February 1, 2005 Jo, det skall jag göra. Likväl så spelar det inte någon roll när det gäller bromsrören. Det vore en annan sak om det gällde beställning av bromsbackar etc.Förresten 2.75:1, är det en vanligt förekommande utväxling?/Fredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 1, 2005 Report Share February 1, 2005 Ja den och upp till 3.00:1 är överlägset vanligast 2.75 perfekt för komfort och ekonomi.Igen raket vid rödljusen direkt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 February 1, 2005 Report Share February 1, 2005 Hej.Lite utanför ämnet men i alla fall Jag har 2:75 på min bakaxel och med trimmet somjag har så är det ingen ekonomi, men det är väldigtkul vid rödjusen då jag har fyrväxlad manuell. När jag axar iväg så behöver jag inte lägga i tvåanföränn jag kommit upp i 90km, många behöver röraom i tanken innan de nått 90. :wink: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB February 2, 2005 Report Share February 2, 2005 Hej.Lite utanför ämnet men i alla fall Jag har 2:75 på min bakaxel och med trimmet somjag har så är det ingen ekonomi, men det är väldigtkul vid rödjusen då jag har fyrväxlad manuell. När jag axar iväg så behöver jag inte lägga i tvåanföränn jag kommit upp i 90km, många behöver röraom i tanken innan de nått 90. :wink:Med toppfart runt 280 blås, va? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 February 2, 2005 Report Share February 2, 2005 NEJJag har ju MACH1 som toppfart. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB February 4, 2005 Report Share February 4, 2005 Hur mycket rpm visar det vid 1200 knyck? undrar Einstein.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts