Fredde77 February 1, 2005 Report February 1, 2005 Kom på en sak;I somras när jag var ute och åkte så var jag vid ett tillfälle tvungen att nypa till rejält på bromsarna. Resultatet av detta var att det knäppte till och bromslampan inne i bilen började lysa. Jag noterade, efter att bilen stått still ett tag i garaget, ett oljeläckage på vänster bakbroms. Det droppade alltså bromsvätska från trumman ner på insidan fälgen. Förmodligen är det cylindern som utövar tryck på bromsbackarna som gett upp. Säkert enkelt åtgärdat.Min fråga gäller fördelningsventilen på insidan vänster framskärm. När man får ett bromsbortfall så "skjuts" en kolv över i denna för att bibehålla en bromskrets i funktion. Hur får man denna cylinder att återgå till neutralläge?Fördelningsventilen är inte monterad i bilen för tillfället. Skall den monteras in först eller kan man återställa ventilen omonterad?/Fredde CMC 1575 Citera
göran cmc 302 February 1, 2005 Report February 1, 2005 Vid fel i brommsystemet så trycks kolven åt det håll där tryckfallet fanns.Normalt sett skall den återställa sig själv ( trampa till hårt ett par gånger )när Du har ett bromssytem som fungerar normalt igen.I värsta fall så får Du justera den manuellt men då är det förmodligen också något fel inuti ventilen som gör att den inte fungerar normaltVid manuell justering får Du ta ut ventilen och använda tryckluft för att få den rätt / alt lossa loceket i ena änden och "peta" försiktigt på kolven. Tips: Passa på och gör rent / nollställ den när den ändå är ute - sparar förmodligen en massa senare jobb.Du ser när den är nollställd om du skruvar ut givaren - man ser när spåret kommer fram där konrtakten skall vila i 0-läget.Lycka till Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 1, 2005 Report February 1, 2005 Hej.Det Göran beskriver är helt rätt men för att få ettbra bild på hur du skall göra kolla i Chilton eller HAYNES reparationshandbok där finns en mycketbra beskrivning. :wink: Citera
Recommended Posts