68mustang April 4, 2020 Report April 4, 2020 Hej! jag fick 0,1 i co-mätningen på besiktningen. Besiktningsmannen var häpen över att en jänkare med v8 hade så lågt värde. Jag blev glad att den gick igenom besiktningen men det känns FÖR lågt. Vad innebär det? Den går magert på tomgång? Det är en nyrenoverad 289 med en edelbrock 600 förgasare. Den drar ca 1,5 l/mil blandad körning. Tändstiften är gyllenbruna. Ska jag justera förgasaren på något sätt? Citera
68mustang April 4, 2020 Author Report April 4, 2020 Så det är det enda jag behöver göra? Den går inte för magert för övrigt eller? Tackar! Då ska jag skruva upp den lite på tomgången Citera
Per Berglund April 5, 2020 Report April 5, 2020 (redigerad) 17 timmar sedan, 68mustang said: Så det är det enda jag behöver göra? Den går inte för magert för övrigt eller? Tackar! Då ska jag skruva upp den lite på tomgången Nej inte öka tomgången. Justera ut de 2 tomgångskruvarna som sitter mitt på förgasaren menar Tbird När man inte trycker på gaspedalen (förgasarbladen är stängda ) så använder förgasaren bensin från dessa 2 kanaler som skruvarna stryper. Så fort du börjar gasa upphör bensinen gå denna väg och därmed går bensinen den normala vägen via toppen av förgasaren. Se här så förstår du bättre Länken nedan startar vid 2.13min in där han beskriver I övrig körning tror jag blandningen är för fet Den kan man inte mäta på bilprovningen Väldigt hög förbrukning tyder på fel bestyckning En 289a ska gå på runt 1,1 l/mil lansväg. 1.5l/mil Gylenbruna stift tyder på att förgasaren ska bestyckas om lite Det första man brukar testa med på Edelbrock är lite svagare fjädrar till nålarna, Sen byta nålar och stift Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.