Jump to content

Recommended Posts

Hej!

jag fick 0,1 i co-mätningen på besiktningen. Besiktningsmannen var häpen över att en jänkare med v8 hade så lågt värde. Jag blev glad att den gick igenom besiktningen men det känns FÖR lågt. Vad innebär det? Den går magert på tomgång? Det är en nyrenoverad 289 med en edelbrock 600 förgasare. Den drar ca 1,5 l/mil blandad körning. Tändstiften är gyllenbruna. Ska jag justera förgasaren på något sätt?

(redigerad)
17 timmar sedan, 68mustang said:

Så det är det enda jag behöver göra? Den går inte för magert för övrigt eller? 

Tackar! Då ska jag skruva upp den lite på tomgången

Nej inte öka tomgången.

Justera ut de 2 tomgångskruvarna som sitter mitt på förgasaren menar Tbird

När man inte trycker på gaspedalen (förgasarbladen är stängda ) så använder förgasaren bensin från dessa 2 kanaler som skruvarna stryper.
Så fort du börjar gasa upphör bensinen gå denna väg och därmed går bensinen den normala vägen via toppen av förgasaren.

Se här så förstår du bättre
Länken nedan startar vid 2.13min in där han beskriver

 

I övrig körning tror jag blandningen är för fet
Den kan man inte mäta på bilprovningen

Väldigt hög förbrukning tyder på fel bestyckning
En 289a ska gå på runt 1,1 l/mil lansväg.  1.5l/mil

Gylenbruna stift tyder på att förgasaren ska bestyckas om lite
Det första man brukar testa med på Edelbrock är lite svagare fjädrar till nålarna,
Sen byta nålar och stift
 

 

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...