Jump to content

Recommended Posts

Har just varit under bilen och glott lite på infästningen till kickdownstaget. Som det är nu, har det suttit en wire på en liten arm. denna arm är avbruten. Stumpen som är kvar kan man påverka med fingrarna NERÅT! Wiren har ju dragit den uppåt :shock: !! Jag har i alla fall ett kickdownstag liggande 8) . Eftersom staget kommer att dras framå och ju är vinklat kommer det att påverka den lilla axeln neråt, precis som man kan göra med handen. Men hur sjutton får man loss den lilla stumpen av armen som fortfarande sitter kvar runt axeln, och hur monteras staget där? Det är ju samma ställe som växelspakslänkaget sitter på. :?:

Mvh Hampus

Dåså...

På axeln som går ut från lådan, sitter en liten arm. I denna arm skall wire eller stag fästas. På min låda är denna arm avbruten :x Stumpen som sitter kvar verkar sitta ihop i ett stycke med axeln som går in i lådan. Min slutsats är därför att armen inte går att byta, med mindre än att lådan demonteras och att man byter allt innifrån. :cry: Det som återstår att göra är ju att svetsa ihop armen igen, har ju båda delarna. Det är dock ganska trångt och lite att svetsa på... Det som förvånar mig är att stumpen som sitter kvar går att röra neråt :shock: Men wiren eller staget drar ju uppåpt. Eller händer det något i lådan när man kör som ändrar detta? Finns det någon i stockholmsområdet som renoverar FMX? Hur lång tid brukar det ta och vad kostar det?

Mvh Hampus

Jag har säkert rivit ca 15 lådor men är inte riktigt vad du menar. :lol:

Är armen helt borta från utgående axel?

Här har du en bild på hur det ser ut orginal.

Armen är skruvad innefrån lådan och demonteras genom att du tar bort tråget och lossar muttern innefrån

Den går att svetsa utan att du demonterar men du får bara punktsvetsa och kyla ner den med luft omedelbart.

Annars smälter du gummipackningen som tätar kickdownaxeln

Nej du måste skruva bort 1 eller möjligen 2 ventilhus

Kolla på den här bilden

Den till höger måste du absolut lossa på och kanske även servon till vänster.

Jag minns inte så här på rak arm.

1....bort med filter....Bara rycka av

2....ryck bort det tunna röret

3... Dra ut det tjocka aluminium röret.

4... Skruva ut vacum modulatorn som du ser till höger och dra ur pinnen som sitter där.

5... Lossa nu 4 stora skruvar i det stora ventilhuset. Innan du lossar det så kolla in bakom hur växelreglaget sitter anslutet så du vet hur du få tillbaka allt.

6...eventuellt måste du kanske även lätta på skruvar till servon till främmre band.

Ingen fara!

Bara var noggran och skruva inte bort fler skruvar än nödvändigt så löser det sig.

Kört utan kickdown i flera år utan problem.

Eftersom den är fjäderbelastad så är den alltid i "off" position om staget inte varit inkopplad.

Inget tar stryk.

Här har du en bättre bild på en annan FMX

Röda kryss är delar du måste ta bort

Blå kryss är delar du kanske måste ta bort eller lätta på eftersom det hänger ihop med ventilhuset

Per B!

Har du någon erfarenhet av C6-lådor?

Har tidigare försökt få info. om hur kickdownstaget skall se ut och sitta på min C6-låda men, inte lyckats. Har du bilder på den lådan också? Skall det vara wire eller stag? Går wiren från en C4 att använda?

Tacksam för all info.

Hej.

Du kan se om det skall vara vajer då går det

ett en extra arm nedåt på utgående gasreglage.

Allså en påsvetsad proffil som pekar nedåt med

fäste för sätta vajer justeringen.

1966-68 har i alla typer av motoralternativ och

automat den lilla vajer till kick down. :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...