Hampus cmc1125 February 5, 2005 Report February 5, 2005 Har just varit under bilen och glott lite på infästningen till kickdownstaget. Som det är nu, har det suttit en wire på en liten arm. denna arm är avbruten. Stumpen som är kvar kan man påverka med fingrarna NERÅT! Wiren har ju dragit den uppåt !! Jag har i alla fall ett kickdownstag liggande . Eftersom staget kommer att dras framå och ju är vinklat kommer det att påverka den lilla axeln neråt, precis som man kan göra med handen. Men hur sjutton får man loss den lilla stumpen av armen som fortfarande sitter kvar runt axeln, och hur monteras staget där? Det är ju samma ställe som växelspakslänkaget sitter på. Mvh Hampus Citera
Hampus cmc1125 February 6, 2005 Author Report February 6, 2005 Kickdown verkar inte vara något hett ämne Ska ut och luska lite i garaget. Kommer jag på hur det ska va, så lovar jag att posta det Synd bara att digitalkameran är utlånad Mvh Hampus Citera
Hampus cmc1125 February 6, 2005 Author Report February 6, 2005 Dåså...På axeln som går ut från lådan, sitter en liten arm. I denna arm skall wire eller stag fästas. På min låda är denna arm avbruten Stumpen som sitter kvar verkar sitta ihop i ett stycke med axeln som går in i lådan. Min slutsats är därför att armen inte går att byta, med mindre än att lådan demonteras och att man byter allt innifrån. Det som återstår att göra är ju att svetsa ihop armen igen, har ju båda delarna. Det är dock ganska trångt och lite att svetsa på... Det som förvånar mig är att stumpen som sitter kvar går att röra neråt Men wiren eller staget drar ju uppåpt. Eller händer det något i lådan när man kör som ändrar detta? Finns det någon i stockholmsområdet som renoverar FMX? Hur lång tid brukar det ta och vad kostar det?Mvh Hampus Citera
Gäst February 6, 2005 Report February 6, 2005 Jag har säkert rivit ca 15 lådor men är inte riktigt vad du menar. Är armen helt borta från utgående axel?Här har du en bild på hur det ser ut orginal.Armen är skruvad innefrån lådan och demonteras genom att du tar bort tråget och lossar muttern innefrånDen går att svetsa utan att du demonterar men du får bara punktsvetsa och kyla ner den med luft omedelbart.Annars smälter du gummipackningen som tätar kickdownaxeln Citera
Hampus cmc1125 February 6, 2005 Author Report February 6, 2005 Tack för den bilden!! Så det räcker med att plocka bort tråget? Skönt Men vilket håll skall axeln röra sig på egentligen?Mvh Hampus Citera
Gäst February 6, 2005 Report February 6, 2005 Nej du måste skruva bort 1 eller möjligen 2 ventilhusKolla på den här bildenDen till höger måste du absolut lossa på och kanske även servon till vänster.Jag minns inte så här på rak arm.1....bort med filter....Bara rycka av2....ryck bort det tunna röret3... Dra ut det tjocka aluminium röret.4... Skruva ut vacum modulatorn som du ser till höger och dra ur pinnen som sitter där.5... Lossa nu 4 stora skruvar i det stora ventilhuset. Innan du lossar det så kolla in bakom hur växelreglaget sitter anslutet så du vet hur du få tillbaka allt.6...eventuellt måste du kanske även lätta på skruvar till servon till främmre band. Citera
Hampus cmc1125 February 6, 2005 Author Report February 6, 2005 Tacka vänligast för all hjälp Borde lösa sig nu, bara jag vågar riva i det Men utan kickdown vill jag ju inte köra Mvh Hampus Citera
Gäst February 6, 2005 Report February 6, 2005 Ingen fara!Bara var noggran och skruva inte bort fler skruvar än nödvändigt så löser det sig.Kört utan kickdown i flera år utan problem.Eftersom den är fjäderbelastad så är den alltid i "off" position om staget inte varit inkopplad.Inget tar stryk. Citera
Gäst February 7, 2005 Report February 7, 2005 Här har du en bättre bild på en annan FMXRöda kryss är delar du måste ta bortBlå kryss är delar du kanske måste ta bort eller lätta på eftersom det hänger ihop med ventilhuset Citera
pools February 8, 2005 Report February 8, 2005 Per B!Har du någon erfarenhet av C6-lådor?Har tidigare försökt få info. om hur kickdownstaget skall se ut och sitta på min C6-låda men, inte lyckats. Har du bilder på den lådan också? Skall det vara wire eller stag? Går wiren från en C4 att använda?Tacksam för all info. Citera
Gäst February 8, 2005 Report February 8, 2005 Hej.Du kan se om det skall vara vajer då går detett en extra arm nedåt på utgående gasreglage.Allså en påsvetsad proffil som pekar nedåt medfäste för sätta vajer justeringen.1966-68 har i alla typer av motoralternativ ochautomat den lilla vajer till kick down. :wink: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.