javelin70 Posted August 24, 2020 Report Posted August 24, 2020 Efter att ett belägg på ena sidan bak pajat direkt efter besiktningen förra året gick jag igenom bromsarna. Oket var kass (kolven satt fast) på den sidan belägget gett upp så det blev ett renoverat original. Andra sidan funkade som den skulle. Bägge oken glider fint och beläggen är nya Ford original. Skivorna är inte bytta men ser ok ut. Bromsarna tar jämnt och fint men tar dåligt bak, 1,0 i värde hos Bilprovningen trots nya prylar. Handbromsen är också ungefär lika dålig som innan, bilen står kvar i backe men man får dra i ordentligt. Någon som har en idé om vad som skulle kunna orsaka det hela? /Micke Quote
Per Berglund Posted August 24, 2020 Report Posted August 24, 2020 Haft en sådan bil och just dålig handbroms är en klassiker på SN95 och måste justeras. Den automatiska justeringen är ofta satt ur spel...Ford återkallade dessa bilar och satte ett beslag som hindrar detta. Tar man bort detta (vid handtaget) så kan du förflytta slaglängden. Men bilen är ju mer än 25år så byt alla kablar, slangar och båda oken.....Allt måste glida perfekt och även då blir det halvbra P-Broms! Bromsverkan är en annan sak och troligen hydraulisk problem....Byt slangar! Självklart nya skivor och belägg sådant är färskvara. Det blir aldrig bra med "punkt insatser" Rockauto brukar vara perfekt beställa sånt här......Eller Hansen racing kan ha väldigt bra priser Quote
Corvette Posted August 25, 2020 Report Posted August 25, 2020 det är en p-broms och inget annat står i boken att när man skall testa den skall p-bromsen först dras åt sedan kan man starta bromstesten Bilprovningen kan inte köra denna funktion varvid många Mustang vänner får underkänt men de finns memo i deras böcker om detta Quote
javelin70 Posted August 30, 2020 Author Report Posted August 30, 2020 (edited) Tack för svar! Jag tycker att allt funkar som det ska, inga problem med oken och skivorna är ok. Nya originalbelägg också som sagt. Handbromsen har alltid varit svag men har alltid gått igenom trots det. Hade konsollen borta när jag höll på med bromsarna, såg inget konstigt med automatjusteringen men jag tittade ju iofs inte efter det. Bilen har aldrig rullat i USA utan i Japan, vet inte hur recalls hanteras där. Visst sitter det en reduceringsventil till bakbromsarna? Skulle det kunna vara nåt problem där? Bromsarna tar som sagt perfekt jämnt runtom. Ska byta bromsvätska också, det är inte gjort på ett tag. /Micke Edited September 30, 2020 by javelin70 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.