Jan Ekström February 13, 2005 Report February 13, 2005 Sen har vi Peter Rosenqvist i Malmö, medlem i CMC.....Han hade en Mustang 66'a Dragrace med en strokad Ford 351W till 400cui.Denna motor flyttades sedan över i en Thunderbird 87'a som har gått som PRO-Mod tidigare och Mustangen såldes till Norge.Peter har nu investerat i en PRO-Charger F2'a och vi var uppe på DynoTest i Norrköping och testade denna motor för en månad sedan.Vid 11psi tryck gav den 830hk.. och då fick den ändå inte tillräckligt med soppa, gick fortfarande magert.Vi kommer att se denna motor passera 1000HK tror jag......!!Peter kommer kan ladda på med ännu mer tryck, har fler hjul på hyllan... hehe..så fort vi får rätt på bränsletillförselen.Ska bli kul att se denna vassa Ford motor på MECA Raceway i sommar.....Förra året körde Peter 5.65s på 201 meter.. med en motor som bara spottade och fräste hela vägen...!!! Citera
Jan Ekström February 13, 2005 Author Report February 13, 2005 När vi dynade Peter Rosenqvist's motor så använde vi oss av en bredbands lamda.Denna var suverän och är otroligt använbar.Denna klarar av att logga MAX 10 minuter eller MAX 10 repor.Bara till att plugga in i USB porten och läsa av datan.På så sätt fick vi super koll på om motorn gick magert eller rikt.Denna kan även logga TVÅ kanaler till, som man själv kan designa, typ laddtryck, bränsletryck, trottelposition osv.... Citera
sniffer February 13, 2005 Report February 13, 2005 Ganska otroligt va mycket hk man kan prässa ur ett vanligt Ford 351W. Själv är jag lite mera intreserad va rekodet ligger på i effekt på ett sådant block med orginal 351 kubiktum utan överladdning av något slag.Förästen hmm.. Är det inte en radialkompressor med växelvärk som använs där? Borde man inte få mera bottendrag med en riktig skruvkompressor? Och vad jag hört så tar radialkompressorer en del extra effekt pga deras uppväxling (växelvärk) ? Citera
Jan Ekström February 13, 2005 Author Report February 13, 2005 Ja, när det gäller PRO-Chargers osv, så kommer dessa på andra plats.Effektivast är turbo och på andra plats centrifugal kompressorn.Centrifugalkompressor är mycket mer lättdriven än en vanlig skruvkompressor som är otroligt inefektiv och bygger en massa värme.Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men Peters motor gav enormt vridmoment, har för mig att vi kom upp i 650ft/lb, så att en skruvkompessor skulle ge mer vrid, det betvivlar jag starkt.Sen är det så att Peter har ett SVO Sportsman 351W block, så det är inget standard block som används.I USA säger dom att gränsen går vid ca: 800hk för ett vanligt standard 351W block och problemet är att ramlageröverfallen börjar röra sig vid stora effektutag.Peter har även köpt en SVO brygga som han har monterat på för att stabilisera bottendelen. Citera
sniffer February 14, 2005 Report February 14, 2005 Ok de är så de ligger till Alltid lär man sig något nytt. Citera
andreas-cmc 1562 May 7, 2005 Report May 7, 2005 Är det Wideband Commander ni kör med?Grym motor! Citera
Jan Ekström May 8, 2005 Author Report May 8, 2005 Är det Wideband Commander ni kör med?Grym motor!Ja, det är WideBand Commander vi använder oss av för att ha koll på balndningen.Det bästa med denna är att den även kan logga ytterligare två analoga eller digitala kanaler, typ laddtryck, bränsletryck, oljetryck...osv....Dock medföljer inte dessa givare, kostar runt 1500:- styck om man vill bygga vidare.Jag säljer WidBand Commander, för mer information så gå in på min hemsida, www.raceparts.nu Citera
sniffer July 17, 2005 Report July 17, 2005 Hur blev de nu med denna motor? Har den fått komma ut och blivigt rastad än? Och va slutade effekten på? Och i vilken bil? Citera
68gt390 August 23, 2005 Report August 23, 2005 grym?!Motor: Ford SB windsor 401 cuiEffekt: 1618 hk @ 6200 rpm 1921Nm vid 1,85 bar (max 2,2bar) Citera
sniffer September 17, 2005 Report September 17, 2005 grym?!Motor: Ford SB windsor 401 cuiEffekt: 1618 hk @ 6200 rpm 1921Nm vid 1,85 bar (max 2,2bar)På vilken soppa? metanol? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.